Sebeș
Situat în proximitatea Albei Iulia, Sebeșul este un obiectiv turistic important pentru zestrea sa arhitectonică, ce poate fi admirată îndeosebi de-a lungul bulevardului Lucian Blaga (casa Franz Binder, casa Filtsch, casa Heintz, casa Mauksch, casa Weber, hanul Leul de Aur, Poșta veche etc.). Cele mai semnificative construcții rămân însă și aici bisericile.
Biserica evanghelică
o bazilică romanică cu trei nave la care absida a fost înlocuită cu un impresionant cor gotic, cel mai reprezentativ din Transilvania. O existență scurtă au avut și cele două turnuri de pe fațada de vest, distruse probabil în timpul marii invazii tătare din 1241 și înlocuite cu turnul actual. Interiorul adăpostește un impresionant altar poliptic, sculptat şi pictat între 1518-1523. Alte elemente interioare deosebite sunt cel 10 covoare de Anatolia, uşile care duc din interior spre turnuri, realizate din fier forjat, datate în secolul XII, şi orga din 1893, adusă din Silezia. Alături, amplasată la nord de corul gotic, se află capela „Sf. Iacob”, înălțată în secolul XIV, care a îndeplinit funcția de capelă a cimitirului ce înconjura biserica. Anterior, acest rol l-a avut construcția situată la sud de cor, de forma unui turn de apărare, prevăzut cu orificii de tragere și găuri pentru smoală, ale cărui începuturi coboară până în secolul XIII. Modificările care i s-au adus până în secolul XVIII au fost determinate de instituțiile pe care le-a găzduit, fiind pe rând casă parohială, sediu al primăriei, locuință pentru învățători, iar în prezent casă a clopotarului. În jurul bisericii a existat inițial o fortificație de formă eliptică, adusă la o formă dreptunghiulară după construirea corului gotic. Partea sa vestică a dispărut în 1863, când a fost edificată școala, iar cea de est, prelungită în exterior cu o boltire, a devenit în secolul XVIII hala măcelarilor.
Biserica romano-catolică
înălțată pe la 1322 de călugării dominicani, grav afectată de atacurile turcești din secolele XVI-XVII și refăcută în stil baroc între 1731-1770. Altarul a fost şi el restaurat în manieră barocă în anul 1750.
Biserica ortodoxă „Schimbarea la față”, „a grecilor”
construită în 1818 din inițiativa episcopului greco-catolic Ioan Bob, al cărui blazon se poate vedea pe balustrada tribunei, însoțit de o inscripție în limba latină care îi atestă calitatea de ctitor. Arhitect a fost Balog Antal din Cluj, pe care un an mai târziu îl vor angaja și ortodocșii, pentru construirea bisericii lor. Două icoane păstrate astăzi la muzeul orășenesc, una datorată lui Ivan din Rășinari, cealaltă lui Simon din Bălgrad, dovedesc că noua biserică s-a folosit o vreme de podoabele celei vechi, din cimitir, edificată în secolul XVII de protopopul Nicolae, din care a supraviețuit doar altarul, transformat în secolul XIX în cavou. Imaginea Maicii Domnului de pe iconostasul actual este o copie a icoanei făcătoare de minuni din biserica academică de la Cluj, considerată în epocă icoana care a lăcrimat la Nicula în 1699.
Biserica ortodoxă „Adormirea Maicii Domnului”
construită în cimitir între 1778-1785, după scindarea confesională a comunității românești, ca urmare a atribuirii vechiului locaș înălțat de protopopul Nicolae celor care au optat pentru greco-catolicism. Înfățișarea actuală datează din 1899, când tâmpla de zid a fost înlocuită cu iconostasul sculptat de Iosif Bosioc din Berliște și pictat în 1900 de Ioan Zainea. În 1902 Sava Henția a pictat bolta altarului.
Biserica ortodoxă „Învierea Domnului”
componentă a Muzeului Național al Unirii, partea centrală a unui edificiu înălțat între 1898-1900 cu scopul de a servi ca Cerc Militar, unde s-au reunit, la 1 Decembrie 1918, reprezentanţii Marii Adunări Naţionale care a decis unirea Transilvaniei cu României. Orientată inițial spre parcul cetății, clădirea a fost reamenajată în 1922, în contextul încoronării la Alba Iulia ca primi suverani ai României Mari a regelui Ferdinand și a reginei Maria, accentul fiind acum pus pe fațada de vest, căreia i-a fost adosată o intrare monumentală, menită să comemoreze evenimentul Unirii. La interior, Sala a fost amplificată şi împodobită cu elemente inspirate din arta medievală românească şi cu două galerii de portrete.
Casa Zápolya
cu mai multe faze de construcție, identificabile cu ajutorul elementelor caracteristice stilurilor romanic, gotic și renascentist. A fost proprietatea lui Ioan Zápolya, ultimul rege al Ungariei medievale, care a murit aici în 1540. Clădirea a fost sediul mai multor Diete, între care şi cea convocată la 1600 de Mihai Viteazul. Actualmente găzduiește muzeul orășenesc.
Cetatea medievală
construită între 1387 şi 1519, înconjurată de un şanţ cu apă astăzi dezafectat, a fost formată dintr-o incintă de ziduri prevăzută iniţial cu opt turnuri, din care se mai păstrează patru: Turnul croitorilor sau al studentului – plasat la exterior, în colţul de sud-est, Turnul poligonal – situat în colţul de nord-est, înălțat la sfârşitul secolului XVI şi refăcut la 1678, Turnul cizmarilor – plasat în colţul de nord-vest, construit la 1513, și Turnul semicircular – amplasat în afara zidurilor, construit în 1634.
În vecinătatea Sebeșului merită să fie vizitate:
rezultat al refacerilor din 1899-1900 suferite de edificiul înălțat între 1760-1803. Iconostasul a fost sculptat de Fritz Elger din Sibiu şi împodobit cu icoane comandate la o firmă din Boemia. Alături de biserică se află mormântul marelui poet și filosof Lucian Blaga, iar între vechile cruci poate fi recunoscută și cea a iconarului Ioan Costea, decedat în 1852. din care au supraviețuit masivul turn romanic în formă de donjon şi fortificaţia ovală de zid. Întemeierea bazilicii la începutul secolului al XIV-lea este atribuită renumitei familii nobiliare locale Henning, incinta de apărare fiind construită în secolul XV, odată cu intensificarea expediţiilor de jaf otomane. La începutul secolului al XIX-lea a fost abandonată, iar materialul de piatră recuperat a fost folosit pentru construirea edificiului actual: o biserică-sală în stil clasicizant (1805). monument UNESCO, înălţată de greavul Chyl probabil după 1267, ajunsă – după stingerea liniei masculine a familiei – în posesia lui Ioan Geréb de Vingard, descendent pe linie feminină, cumnatul lui Ioan/Iancu de Hunedoara, vândută în cele din urmă comunității săsești locale, care, în 1430, a ridicat o nouă incintă în jurul donjonului masiv, supranumit Siegfried, şi a capelei, a cărei construcţie se datează la sfârşitul secolului XIII. biserică-cetate compusă din navă şi cor pentagonal, cu bolţile formate din nervuri în formă de plasă, corespunzătoare anului 1523 inscripţionat în altar. La etajul de apărare prevăzut cu guri de păcură şi metereze, susţinut de console, duce un turnuleţ poligonal plasat în colţul sud-estic al faţadei. Incinta din jurul bisericii e în prezent scundă şi dreptunghiulară, iar bastionul de pe latura de vest, probabil mult ulterior, a fost transformat în casă parohială. construită în stil romanic în jurul anului 1280, cu trei nave, distrusă în 1599 din ordinul lui Mihai Viteazul ca urmare a opoziției locuitorilor sași de a se supune rechizițiilor impuse de starea de război; se mai păstrează turnul-clopotniță și zidurile navei centrale. terminată în 1461, conform inscripţiei de deasupra portalului de vest, ctitorie a puternicului nobil Ioan Geréb de Vingard, cumnatul lui Ioan/Iancu de Hunedoara. Construită după regulile stilului gotic târziu, compusă din navă şi absidă pentagonală, biserica mai păstrează bolţile originale în altar, cu chei de boltă decorate cu blazoanele familiilor Geréb şi Szilágyi, al Ungariei şi al lui Ioan de Hunedoara. Bolţile navei au fost refăcute în secolul al XVIII în stil baroc. Un clopot din 1664 şi altarul baroc datat 1715 înfrumuseţează încă biserica, în care mai pot fi văzute câteva monumente funerare din secolele XVI-XVII. cu începuturi în secolele XV-XVI, din construcția inițială supravieţuind doar nava dreptunghiulară, cu o boltă semicilindrică străpunsă de penetraţii. Absida poligonală a fost refăcută la 1900 după forma celei vechi, dar la dimensiuni mai reduse, iar zidurile au fost supraînălţate. Prelungirea spre vest, prin adăugarea pronaosului, s-a făcut cândva în a doua jumătate a secolului XVIII. Pictura semnată în 1745 de Ştefan şi Constantin și realizată pe cheltuiala protopopilor Avram şi Petru se mai păstrează doar pe boltă şi pe pereţii naosului. Icoanele împărătești datorate acelorași pictori se află astăzi în colecția Museikon. ridicată în 1771, împodobită cu pictură în 1805 şi 1810 de către Vasile Munteanu din Săliștea Sibiului, căruia i se datorează și iconostasul, realizat mai devreme, în 1790-1791, păstrat încă în funcțiune. Alte icoane ale aceluiași pictor, realizate în 1799, 1804, 1805, 1808, 1811 au ajuns în colecția Museikon. ridicată în 1688, an consemnat pe grinda tâmplei, sculptată cu măiestrie de Surcea Dumitru. Iniţial, lăcaşul nu avea prispă şi clopotniţă, aceste elemente fiind adăugate fie în secolul XIX, fie în timpul reparaţiilor din 1916. Pereţii au fost zugrăviţi de Ioan Costea Verman din Lancrăm în prima jumătate a secolului XIX. „Această sfântă şi dumnezeiască biserică dintâi nu s-a aflat nimeni să ştie cine o au făcut şi când, iar acum, cu ajutorul lui Dumnezeu, ridicatu-s-au din temelie cu osârdia cinstiţilor preoţi popa Moisi, popa Dumitru, popa Ion, cu toată cheltuiala satului, cu lemnul, cu şindrila, cu zugrăveala, anul 1761” – consemnează pisania redată pe tâmplă. Autorul picturii a fost Iacov din Rășinari. La începutul secolului XIX au avut loc modificări, biserica suferind foarte probabil o extindere spre vest, pentru a cărei pictare a fost angajat Simion Poienaru din Laz. La 1808 un alt pictor din Laz, Savu Poienaru, fusese angajat să realizeze un rând nou de icoane împărătești, în locul celor pictate în 1740 de Ștefan Dascălul și Dumitru. Toate se păstrează astăzi în colecția Museikon. Biserica a fost abandonată în 1842, ruinându-se în cea mai mare parte până în 1918, când partea rămasă a fost pusă la adăpost. Actualmente, interiorul ei adăpostește icoanele pictate la 1860 de Ioan Morar din Laz pentru biserica cea nouă, de zid. construită în 1798 din materialul recuperat din bisericile de la Archișu Românesc, sat învecinat dispărut, și ce a schitului Afteia din Plăișorul Cioarei, de unde a pornit călugărul Sofronie pentru a revendica recunoașterea ortodoxiei transilvănene. Astăzi tencuită la interior, singurele podoabe sunt un fragment de friză a apostolilor moștenită tot de la biserica din Plăișor, pictura tâmplei, datorată lui Petru din Topârcea, crucea iconostasului, ușile împărătești și o troiță pictate în 1830 de Simion Poienaru din Laz. Icoanele prăznicare, datate 1804, pictate pe ambele fețe de Petru din Topârcea, se află astăzi în colecția Museikon, la fel ca și cele două icoane împărătești pictate în 1761 prin purtarea de grijă a monahului Chiril.
Biserica ortodoxă din Lancrăm
Ruina bisericii evanghelice din Petrești
Cetatea medievală de la Câlnic
Biserica evanghelică din Boz
Ruina bisericii evanghelice din Gârbova
Biserica evanghelică din Vingard
Biserica greco-catolică din Daia
Biserica ortodoxă din Cărpiniș
Biserica de lemn din Ghirbom
Biserica de lemn din Pianu de Sus
Biserica de lemn din Săliștea