Blaj
Reper deosebit de important în istoria culturii române, datorită școlilor fondate și patronate de Biserica Greco-Catolică, a cărei reședință a funcționat și ea aici începând din 1737, Blajul este un simbol al luptei naționale, pe a cărui Câmpie a Libertății s-a scris una dintre cele mai importante pagini din istoria Revoluției române de la 1848. Turiști care ajung aici trebuie să vadă
Catedrala greco-catolică „Sf. Treime”,
construită între 1741-1749 după planurile arhitectului Curţii imperiale, Johannes Martinelli, care a proietat o variantă de dimensiuni mai reduse și cu un singur turn în fațadă, înfățișarea actuală, mult mai impunătoare, cu două turnuri, fiind datorată unor refaceri din 1835-1842. Interiorul păstrează, pe cupolă, o parte din pictura originală, datorată lui Iacov din Rășinari, realizată în 1848-1849, și resturi dintr-o pictură mult mai târzie, în altar. Iconostasul, cel mai mare de pe teritoriul României, fost realizat în 1751 de sculptorul grec Constantinos din Constantinopol și pictat în două etape, una datată 1764, pictorul fiind Grigore Ranite din Craiova, cealaltă doar semnată Ștefan Tenețchi din Arad.
Biserica ortodoxă „Sfinții Arhangheli”, „a grecilor”
construită în 1770, cu turnul adăugat mai târziu. Trei dintre icoanele împărătești, datate 1776, aparțin atelierului lui Ștefan Tenețchi din Arad. Cea de-a patra, a Maicii Domnului cu Pruncul, a fost adusă de la mănăstirea Ciunga și este o lucrare din a doua jumătate a sec. XVIII realizată de Iacov din Rășinari. Iconostasul a fost sculptat de Ion tâmplarul din Ţara Românească și pictat de Simon din Bălgrad (Simon Oprovici din Craiova) cândva după 1789. În cimitirul care înconjoară biserica se odihnesc câteva mari personalităţi ale istoriei româneşti transilvănene, precum Axente Sever, Timotei Cipariu şi Ioan Micu Moldovan.
Școlile
Şcoala de obşte, Şcoala latină şi Şcoala de preoţie – şi-au început activitatea în anul 1754, în clădirile înălţate odată cu catedrala “Sfânta Treime”, la iniţiativa şi prin strădania episcopului Inochentie Micu. Prestigiul lor s-a datorat marilor personalităţi ale timpului (Grigore Maior, Silvestru Caliani, Gherontie Cotore, Atanasie Rednic), care au reuşit să pună bazele primelor şcoli sistematice cu limba de predare română şi să iniţieze, în cadrul acestor instituţii, împreună cu generaţiile următoare de dascăli şi patrioţi români (Samuil Micu, Gheorghe Şincai, Petru Maior etc.), ampla mişcare culturală şi naţională cunoscută sub numele de Şcoala Ardeleană.
Castelul
inițial castel de vânătoare, construit la 1535 de nobilul Gheorghe Bagdi în stil renascentist, apoi reşedinţă princiară (a principelui Mihai Apafi), intrat din 1737 în folosinţa Bisericii Greco-Catolice, devenind reşedinţa episcopilor, a suferit de-a lungul timpului numeroase transformări și adăugiri, care i-au diminuat valoarea arhitecturală, astfel încât astăzi edificiul poate fi considerat doar cea mai veche clădire a oraşului.
Câmpia Libertății
locul unde s-a întrunit în 3/15 mai 1848 Marea Adunare Națională, marcat inițial prin amplasarea unui bloc de piatră, dinamitat în 1909 de răuvoitori, ale cărui resturi au fost recuperate și încorporate, prin grija lui Ioan Micu Moldovan, într-un monument piramidal păstrat în curtea reședinței mitropolitane. Ulterior, pe Câmpia Libertăţii s-au ridicat alte însemne memoriale: în 1958 un obelisc de piatră roşie, înlocuit la rândul său, în 1973 şi 1977, cu ansamblul sculptural monumental „Gloria”.
Biserica ortodoxă din Blaj-Veza
construită în 1860, prin strădania episcopului Grigore Maior. Prăbușită în 1978, din vechea construcție a rămas doar turnul-clopotniță. Dezastrul a avut consecinţe catastrofale nu numai asupra edificiului, ci şi a iconostasului, zugrăvit la 1789 de Simon din Bălgrad, operă de mare rafinament artistic, din care au supravieţuit doar două icoane şi uşile împărăteşti, aflate astăzi în colecția Museikon.
Biserica ortodoxă din Blaj-Tiur
construită în 1736, înzestrată prin grija episcopului Ioan Bob cu un iconostas remarcabil prin bogăția și valoarea decorului sculptat, care poate fi admirat astăzi în expoziția Museikon.
În împrejurimile orașului Blaj merită să fie vizitate:
construită în secolul al XV-lea în stil gotic și fortificată cu o incintă ovală, dezafectată în cea mai mare parte la începutul secolului XX. Turnul-clopotniță de pe latura de vest a fost pierdut și el în 1860, la fel și corul, înlocuit în 1905-1906. Interiorul păstrează încă porțile de stejar montate în 1522 și o parte din decorul pictat, baroc, realizat în 1794. databilă spre sfârșitul secolului XIII, cu altarul şi nava gotice şi un turn masiv rezultat din unirea a două turnuri ce trădează o fază romanică. Resturi de frescă din 1525 au fost descoperite sub straturile de văruieli aplicate după trecerea comunității la Reformă. Interiorul păstrează tavanul casetat renascentist realizat în secolul XVII și câteva lespezi funerare. menționat documentar din secolul al XVI-lea, refăcut radical de contele Ştefan Bethlen, între 1615-1624, după modelul castelului Chambord din Franţa. O nouă refacere, în stil baroc, are loc în 1769-1773, când este amenajat şi parcul, ansamblul fiind înconjurat cu un zid prevăzut cu o monumentală poartă de acces. construită în secolul al XIII-lea în stil romanic, vizibil încă la ferestrele din altar, şi amplificată în secolul XV, în stil gotic, cu refaceri din 1711 și 1912, când locul clopotniţei a fost luat de turnul actual. construit de contele Nicolae Bethlen în două etape, 1668-1673 și 1682-1683, în stil renascentist, cu influențe baroce în maniera de tratare a loggiei de pe latura de sud. cu incintă dublă, prevăzută cu turnuri. Partea cea mai veche a construcției este corul gotic, de la sfârșitul secolului al XV-lea, celelalte componente datând din secolul XIX. Interiorul adăpostește altarul pictat la 1823 de Franz Neuhauser din Sibiu, sculptura fiind realizată de Michael Wolf din Sighişoara. în stil gotic, înălțată în secolul al XIV-lea. În 1725 nava bisericii a fost înzestrată cu un tavan de lemn casetat şi pictat cu motive florale. Tot în secolul al XVIII-lea bolta corului, sprijinită pe nervuri, a fost înlocuită cu o boltă semicilindrică de cărămidă. Vechea incintă de apărare mai păstrează doar urmele zidurilor prevăzute cu metereze, turnuri interioare şi o poartă de acces cu galeria de lemn. din secolul al XV-lea, cunoscută pentru valorosul altar poliptic adus la începutul secolului al XIX-lea de la Jidvei, realizat în anul 1508 de pictorul Vincentius Cibiniensis (din Sibiu) împreună cu sculptorul Simon. o refacere din secolul XVI, în stil gotic, a unei construcții atestate documentar în secolul XIV, cu modificări în stil renascentist din secolul XVII. construită în 1504, cu clopotniță separată, edificată în 1825. Altarul baroc datează din 1794 și este opera lui Stephan Adolf Valepagi din Mediaș
Biserica evanghelică din Cenade
Biserica reformată din Cetatea de Baltă
Castelul Bethlen-Haller de la Cetatea de Baltă
Biserica reformată din Petrisat
Castelul Bethlen de la Sânmiclăuș
Biserica evanghelică fortificată din Bălcaciu
Biserica evanghelică fortificată din Valea Lungă
Biserica evanghelică din Tătârlaua
Biserica reformată din Bucerdea Grânoasă
Biserica evanghelică din Veseuș