Alba Iulia
Reședință a guvernatorului provinciei romane Dacia, sub numele Apulum, fostă capitală a principatului Transilvaniei, prima capitală a tuturor românilor în timpul scurtei domnii unificatoare a lui Mihai Viteazul (1600) și loc al întrunirii Marii Adunări Naționale care a votat alipirea Transilvaniei la România în 1918, Alba Iulia adăpostește câteva dintre cele mai importante monumente istorice de pe teritoriul României. Vizitatorii Museikon sunt invitați să vadă și:
Cetatea bastionară de tip Vauban
construită între 1715-1736 după planurile arhitectului Givanni Morandi Visconti, care înglobează – pe latura de sud – o parte din zidul castrului roman clădit de Legiunea a XIII-a Gemina imediat după ocuparea Daciei, în 106 p. Chr., cu poarta principală de acces, denumită în perioada medievală poarta Sf. Gheorghe, și cele două bastioane adăugate în sec. XVII de principele Gabriel Bethlen. Compusă din 7 bastioane, cu contragarda și ravelinele aferente, cetatea se remarcă prin valoarea artistică deosebită a porților de acces, împodobite cu un decor în stil baroc realizat de o echipă de meșteri condusă de sculptorul vienez Johann König
Catedrala ortodoxă
construită între 1921-1922, cunoscută sub denumirile de Catedrala Încoronării – după evenimentul pe care l-a găzduit în 15 octombrie 1922, când Ferdinand şi Maria au fost încoronaţi ca primii suverani ai României Mari, şi de Catedrala Reîntregirii – din 1948, când, prin desființarea de către regimul comunist a Bisericii Greco-Catolice, preoții acestei Biserici au fost primiți în rândurile clerului ortodox. Valoarea simbolică a acestui monument este completată de valoarea artistică deosebită a picturii murale, realizată de Costin Petrescu, și de cea a iconostasului, operă a lui C. M. Batic și I. Norocea.
Catedrala romano-catolică
înălțată în primele decenii ale sec. XI, refăcută radical după marea invazie tătară din 1241, cel mai complex monument de arhitectură medievală din România, reunind prin componentele sale stilurile romanic, gotic, renascentist şi baroc, și cea mai veche construcție de pe teritoriul României aflată încă în uz. Între componentele sale arhitectonice se află, pe latura de nord, capela Lazo, construită la 1512, primul şi cel mai important exemplu de artă renascentistă din România. Pe latura sudică se află două portaluri: unul rămas din faza romanică a construcției, având încastrate în partea superioară, atât la interior cât și la exterior, basoreliefuri reprezentând scena Maiestas Domini, cele mai vechi sculpturi romanice din România, cel de-al doilea portal fiind o copie a primului, executată în secolul XVII. Portalul principal, de pe fațada de vest, cu ambrazura bogat decorată, a fost realizat în 1287. Printre importantele vestigii păstrate la interior se numără fragmentele de pictură din secolul XV, impresionantul portal amplasat la trecerea dinspre capela Lazó în interiorul propriu-zis al catedralei, precum și monumentele funerare, între care se remarcă cele trei sarcofage ale familiei de Hunedoara, sarcofagul ultimei regine a Ungariei, Izabela Zápolya, şi cel al fiului său, primul principe al Transilvaniei, Ioan Sigismund, ilustrative, în grade diverse, pentru receptarea stilului renascentist în Transilvania.
Muzeul Național al Unirii
amenajat în palatul Babilon, construcție din 1851-1853 care a funcționat, până în 1968, ca reședință a ofițerilor armatei cantonate în clădirile din jur. Înființat în 1888 de Societatea de Istorie, Arheologie și Științe Naturale a Comitatului Alba, reorganizat în 1929, 1938 și 1968, Muzeul deține colecții reprezentative pentru toate epocile și domeniile istorice, precum și o bibliotecă documentară de aproape 61.000 de volume.
Sala Unirii
componentă a Muzeului Național al Unirii, partea centrală a unui edificiu înălțat între 1898-1900 cu scopul de a servi ca Cerc Militar, unde s-au reunit, la 1 Decembrie 1918, reprezentanţii Marii Adunări Naţionale care a decis unirea Transilvaniei cu României. Orientată inițial spre parcul cetății, clădirea a fost reamenajată în 1922, în contextul încoronării la Alba Iulia ca primi suverani ai României Mari a regelui Ferdinand și a reginei Maria, accentul fiind acum pus pe fațada de vest, căreia i-a fost adosată o intrare monumentală, menită să comemoreze evenimentul Unirii. La interior, Sala a fost amplificată şi împodobită cu elemente inspirate din arta medievală românească şi cu două galerii de portrete.
Palatul Apor
astăzi sediul Rectoratului Universității „1 Decembrie 1918”, una dintre cele mai reprezentative construcţii civile din perimetrul cetăţii Alba Iulia. Aparținând goticului târziu în prima sa fază, vizibilă pe fațada de nord, clădirea a fost achiziționată de contele Ştefan Apor în perioada în care a deţinut funcţia de tezaurar al Transilvaniei (1693-1703), fiind amplificată şi înfrumuseţată cu elemente caracteristice fazei finale a Renaşterii târzii. Noua destinație pe care a primit-o în jurul anului 1720, aceea de reşedinţă a generalului comandant al garnizoanei austriece staţionate în Alba Iulia, a fost însoțită de ample transformări în stil baroc, care au vizat în special faţada principală, căreia i s-a adăugat un rezalit ce cuprinde holul de acces cu o monumentală sală de onoare
Biblioteca Batthyaneum
înființată în 1798 de Batthyány Ignác, episcopul romano-catolic al Transilvaniei, amenajată în clădirea fostei biserici a mănăstirii trinitariene, edificiu construit în stil baroc în 1719, cu modificări de la sfârșitul secolului XVIII. În patrimoniul său se află circa 300 de codici, între care și cel mai vechi codice anluminat din România, un fragment de Evangheliar latin comandat în 810 de împăratul Carol cel Mare, scris pe pergament cu cerneală de aur, de unde și supranumele de Codex Aureus. Biblioteca mai adăpostește cca 600 de incunabule (cărți tipărite între 1543 și 1500), adică 70% din totalul incunabulelor existente pe teritoriul României, fiind reprezentate 225 de case de editură care au funcționat în 40 de localități din Europa. Colecția de carte veche, adică producția tipografică dintre anii 1500-1800, însumează 24.000 de unități bibliografice, între care peste 660 de ediții ale Bibliei, tipărite în 30 de limbi și dialecte de circulație europeană, nord-africană și asiatică. Pentru programul și regulamentul de vizitare, accesați acest link
Orașul Alba Iulia, separat de cetate la mijlocul secolului al XVIII-lea, deține și el câteva vestigii care merită atenția turiștilor, între care, în ton cu specificul Museikon, sunt:
construită între 1713-1715, cu banii primiţi de la autorităţile austriece ca răscumpărare pentru sediul mitropolitan dezafectat spre a face loc fortificaţiei Vauban şi cu materiale recuperate din vechile construcţii, între care fragmente de monumente antice şi medievale şi pietre de mormânt din cimitirul Mitropoliei. Interiorul păstrează fragmente din fresca realizată cândva între 1730-1740 de pictorul Gheorghe Tobias din Abrud, ale cărui lucrări sunt expuse și în Museikon. lăcașul de cult al comunităţii de zidari aduşi din Lipova pentru construcţia cetăţii bastionare, stabiliţi prin grija generalului Steinville pe amplasamentul al cărui nume va perpetua originea primilor săi locuitori. Anul 1736 gravat pe o candelă poate fi luat ca reper pentru construirea bisericii, principalul ctitor fiind Ioan Dragoș de Thurna, magistrul poștei, al cărui monument funerar străjuiește încă biserica. prima biserică românească înălțată în perimetrul orașului, ca urmare a Edictului de toleranță emis de împăratul Iosif al II-lea în 1781. Construit cu sprijinul financiar al negustorilor macedo-vlahi, de unde și denumirea de biserica grecilor, edificiul de cult este astăzi singurul care mai păstrează iconostasul inițial, executat la începutul secolului XIX de echipa lui Simion Silaghi-Sălăgeanu din Abrud, cel mai important pictor român al vremii, ale cărui lucrări pot fi văzute și în expoziția Museikon.
Biserica „Sf. Treime”, Maieri II
Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, Lipoveni
Biserica „Buna Vestire”, „a grecilor”
În împrejurimile orașului Alba Iulia merită să fie vizitate:
construcție de lemn din 1688, an menționat pe grinda tâmplei alături de numele meșterului Surcea Dumitru. Interiorul mai păstrează, într-o stare precară de conservare, pictura realizată în prima jumătate a secolului XIX de Ioan Costea Verman din Lancrăm. construită la sfârşitul secolului al XIII în stil gotic, cu trei nave, la cele laterale renunțându-se în contextul unei refaceri din secolul XV. azi în ruină, construită în secolul XIII. construită în secolul XIII, cu modificări din secolul XVII, adăpostește resturi din fresca originară și un amvon despre care se bănuiește că a aparținut inițial catedralei romano-catolice din Alba Iulia. construită în stil romanic în secolul XIII, cu importante modificări gotice în secolul XV şi baroce în secolul XVIII, când a fost reconstruit turnul şi rezidite în poziţii secundare elementele de plastică arhitectonică gotice. construită în stil romanic în 1260, transformată în stil gotic în 1490, fortificată în secolul XV. Interiorul păstrează urmele a două straturi de frescă, descoperite cu ocazia restaurărilor din 1966-1967. monument integrabil stilistic barocului târziu şi rococo-ului, construit între 1781-1783, pe locul unei biserici asemănătoare celei din Cricău. Din vechiul ansamblu a supravieţuit o parte din incinta fortificată, databilă în secolele XV-XVI, cu bastionul de la intrare, încorporat într-o construcţie din 1712. În cimitirul din jurul bisericii odihneşte marele savant preiluminist Bód Péter (1712-1769), care a deţinut la Ighiu calitatea de preot-paroh.
identificată cu Apoulon de pe harta geografului Ptolemeu, construită în sec. I a. Chr. pe un colț stâncos greu accesibil, cea mai importantă fortificație dacică de la nord de Mureș. Ruinele sale au fost reamenajate în Evul Mediu, preluând funcțiile strategice ale unei cetăți regale administrate de voievozii Transilvaniei până la sfârşitul secolului al XIV-lea. construită în 1778, pictată între 1781-1782 de Stan din Orăștie și de ginerele său Ioan Covaci, prezenți tot împreună cu o lucrare în expoziția Museikon. În afară de fresca impresionantă prin diversitatea programului iconografic, biserica mai păstrează trei icoane la iconostas, realizate de Iacov din Rășinari (Sf. Nicolae), fiul său Gheorghe (Iisus Pantocrator) și Simon din Bălgrad (Maica Domnului cu Pruncul), cu toții prezenți în expoziția Museikon. construită în secolul XVIII, pictată în 1781 de Simon din Bălgrad, cunoscut și ca Simon Oprovici din Craiova, tot lui datorându-i-se și icoanele împărătești. cu o vechime încă greu de apreciat corect, dar sigur existentă în secolul al XV-lea, de când datează primul strat de pictură, păstrat fragmentar pe tâmplă. Absida semicirculară păstrează pictură din 1752, iar pronaosul a fost pictat curând după această dată de Iacov din Rășinari. Actuala pictură a tâmplei poate fi atribuită fiului său Gheorghe și celei de-a doua jumătăți a secolului XVIII.
Biserica ortodoxă din Ghirbom
Biserica reformată din Vințu de Jos
Biserica reformată din Vurpăr
Biserica romano-catolică din Bărăbanț
Biserica reformată din Șard
Biserica reformată din Cricău
Biserica reformată din Ighiu
Cetatea dacică de la Piatra Craivii
Biserica ortodoxă din Mesentea
Biserica ortodoxă din Ighiel
Biserica ortodoxă din Galda de Jos