Pictorii
catedralei greco-catolice
din Blaj
Ana Dumitran, Muzeul Național al Unirii, Alba Iulia
Subiectul propus
spre dezbatere este destul de incomod, nu doar pentru că nu este familiar istoriei artei europene, ci pentru că el comportă încă foarte multe lacune
chiar şi pentru istoricii români, deşi catedrala greco-catolică din
Blaj se numără printre
cele mai semnificative monumente religioase din Transilvania secolului al XVIII-lea. Edificarea
sa şi cele câteva tentative de împodobire cu pictură nu au fost doar probleme
administrative, legate de stabilirea sediului Bisericii Române Unite în Blaj, la 1737, sau de desfăşurare în condiţii optime a ritului bizantin, ci au fost mai ales probleme de credibilitate, de afişare a identităţii, în efortul uriaş pe care Episcopatul Unit a trebuit să-l depună pe parcursul primei jumătăţi a secolului
al XVIII-lea pentru legitimarea
în ochii credincioşilor. Acest
context deosebit de dificil
a presupus deopotrivă catehizare şi aculturaţie, dar şi luptă deschisă, împotriva amplelor mişcări sociale ridicate de călugării Visarion
Sarai (1744) şi Sofronie de la Cioara (1759-1761), la capătul
cărora Episcopatul Ortodox restaurat şi-a extins jurisdicţia asupra celei mai mari
părţi din populaţia
românească a Transilvaniei[1].
Se înţelege astfel de ce mesajul vizual
pe care urma să-l transmită catedrala trebuia atent adaptat
la evenimente şi bine ancorat în tradiţie,
într-o vreme în care modernizarea, mai bine zis occidentalizarea
formelor de expresie artistică, luase un avânt semnificativ în mediile de credinţă
răsăriteană din întreaga
lume, fie ele unite cu Roma
sau ortodoxe. Devine, de asemenea, inteligibil de ce chiar la Blaj s-au putut face mult mai mulţi paşi înnoitori în ceea ce
priveşte arhitectura ecleziastică[2],
dar nu şi în domeniul picturii,
al cărei limbaj figurativ era mult mai explicit şi, deci, mai accesibil
tuturor categoriilor de credincioşi.
Altfel spus,
avem de-a face cu un decor pictat
care se străduieşte vizibil
să rămână ataşat tradiţiei post-bizantine, dar el împodobeşte un edificiu care
urmează regulile arhitecturii occidentale. Acest dezacord stilistic a fost oare consecinţa lipsei de inspiraţie a pictorilor sau a celor care i-au angajat ori a fost impus,
şi unora şi celorlalţi, de contextul confesional agitat din anii când au fost executate
lucrările?
Un
prim răspuns, oarecum
indirect, pentru că provine din surse referitoare la o altă biserică a Blajului – capela din curtea palatului episcopal –, ne reaminteşte
condiţiile în care fusese încheiată unirea cu Biserica Romano-Catolică, şi anume ca toate cele care ţin de rit să rămână
neschimbate[3],
“toate” incluzând, desigur, şi mobilierul de cult specific: iconostasul
şi icoanele. Vedem astfel că,
abia instalat în vechiul castel
din Blaj în mai 1737, episcopul Inochentie Micu încheie încă
în aceeaşi lună, în ziua
de 26, un contract pentru execuţia
unui iconostas şi a patru sfeşnice care, cel mai probabil,
urmau să fie amplasate în capela
din curtea castelului şi care trebuiau pictate “cu mare cuviinţă
şi frumoase, precum în Ţara Rumânească
la Cozia sau la Hurezi să află”[4].
Aceste indicaţii, extrem de precise, şi meşterul ales, Ştefan
de la Ocnele Mari, unul din
cei care putuse ucenici pe şantierele de la Hurezi sau Cozia
şi care făcuse de
mai multe ori echipă cu Iosif Ieromonahul şi Hranite, pictorii voievodului Constantin Brâncoveanu[5],
dovedesc un ataşament
special al episcopului faţă
de arta de tradiţie
post-bizantină şi,
nu în mod întâmplător,
faţă de ultima sa
zvâcnire genială cunoscută în literatura de specialitate drept pictura brâncovenească.
Ştefan de la Ocnele Mari
era aşteptat la Blaj – unde
episcopul îi punea la dispoziţie o locuinţă – pentru a se instala şi a începe lucrarea cel mai tâziu
în a doua parte a lunii iulie.
Am
insistat asupra acestor detalii – colaterale, după cum anunţam – pentru că, pe de o parte, ele pun în lumină viziunea episcopului unit vizavi de cum trebuia să arate biserica,
în stil gotic,
pe care a primit-o împreună
cu domeniul Blajului şi care – până la construirea unui edificiu adecvat – urma să ţină
locul catedralei. Atitudinea sa nu este una singulară, ci ea
vine în prelungirea celei din 1716-1717, când Iosif Ieromonahul[6],
pictorul amintit anterior,
a fost angajat să picteze iconostasul bisericii nou construite în Alba Iulia în locul ansamblului rezidenţial mitropolitan demolat pentru a face loc fortificaţiei bastionare.
Cum episcopul de atunci, Ioan Giurgiu Patachi, fusese catolic, este de presupus că nu lui i-a aparţinut alegerea pictorului, ci ea s-a făcut în urma unei
decizii luate de un grup de oficiali, consistoriul sau sinodul eparhial, semn că ataşamentul
faţă de valorile artistice specifice Bisericii Răsăritene
era general. Pe de altă parte, obiectul contractului încheiat în 26 mai 1737 cu Ştefan de la Ocnele Mari a fost disputat de cercetători deopotrivă pentru capela din curtea palatului episcopal din Blaj[7],
pentru biserica parohială, aşa-zisa biserică “a grecilor”[8],
şi chiar pentru viitoarea catedrală[9],
artistul putându-se număra, în acest ultim caz,
printre pictorii care fac obiectul prezentului studiu.
Într-un text polemic publicat acum câţiva
ani[10]
am susţinut că grupul de icoane păstrat la Muzeul de Istorie din Blaj şi atribuit de Marius Porumb lui Ştefan de la Ocnele Mari[11]
provine de fapt din capela episcopală şi trebuie considerat opera lui Grigore Ranite, pe baza declaraţiilor personale ale artistului, făcute în 1766, când a mărturisit, cu referire directă la icoana Maicii Domnului
care lăcrimase în
1764, că a pictat-o “în anul 1736, începând-o
în ziua 1 a lunii iulie, după
stilul vechi, şi terminând-o în 20 a aceleiaşi luni”[12].
Una dintre concluziile exprimate atunci a fost că iconostasul
comandat lui Ştefan de la Ocnele Mari, dacă a fost într-adevăr pictat, s-a pierdut, fiind distrus în urma
înlocuirii şi a depozitării inadecvate sau dăruit altei biserici, pierzându-ise astfel urma. A rămas, de asemenea, o întrebare fără răspuns de ce episcopul Inochentie
a comandat la un interval atât
de scurt de timp două iconostase: pe cel din 1736 lui Grigore Ranite şi încă unul în 1737 lui
Ştefan de la Ocnele
Mari, a cărui destinaţie
iniţială a rămas
şi ea un mister. Mi-au scăpat
atunci câteva nepotriviri, şi anume faptul că
în 1736 Inochentie încă nu rezida în Blaj, unde se va aşeza abia
în mai 1737, deci nu putea comanda
anticipat un iconostas pentru
capela castelului, iar la 1766, “în urmă cu vreo 30 de ani”[13]
putea însemna la fel de bine 1736 ca şi 1737.
Datarea oferită de Grigore Ranite, chiar dacă pare foarte sigură, este totuşi una relativă, iar ceea ce frapează
este luna – iulie – în care a pictat icoana Maicii
Domnului, aceeaşi lună până la care episcopul îl soma pe Ştefan de la Ocnele Mari să se instaleze în Blaj. O altă neconcordanţă se află
în declaraţia altfel emoţionantă a protopopului Ioan Săcădate, care în 1766 deţinea şi funcţia de paroh al Blajului. El nu numai că întăreşte datarea propusă de Grigore Ranite – iulie 1736 –, dar afirmă şi că a văzut icoana “născându-se”, fiind prezent la realizarea ei, căci pe atunci era învăţător în Blaj[14].
Dar ce şanse erau ca, în 1736, în Blajul care era doar “un sat calvinesc şi unguresc”[15],
să funcţioneze o şcoală românească?
Pentru cei familiarizaţi cu istoria Transilvaniei, evident niciuna!
Vom conchide
spunând că, la foarte scurtă vreme după semnarea contractului, Ştefan de la Ocnele Mari fie
nu l-a mai putut onora, şi atunci lucrarea a fost atribuită prin contract altui artist sau a fost doar
preluată de un înlocuitor,
fie l-a avut în echipă pe fiul fostului său colaborator Hranite, tânărul şi deja faimosul Grigore
Ranite din Craiova, pictor
de icoane, muralist şi
chiar conducător al unei şcoli de pictură. Grigore Ranite a pictat, deci, în 1737, nu în 1736, icoana împărătească a Maicii
Domnului care a lăcrimat
în 1764, miracolul prilejuind invitarea din nou la Blaj a autorului său, pentru a executa o copie, existentă încă în 1906[16].
Cum tot atunci a fost însărcinat să picteze coronamentul iconostasului catedralei, cu reprezentările proorocilor şi marea cruce
a Răstignirii, semnate
şi datate, cred că ar fi interesant
de ştiut cum picta cu trei decenii mai
devreme. Cele mai edificatoare “mostre” pentru observarea evoluţiei sale ar fi fost icoanele Maicii
Domnului realizate în 1737 şi 1764, dar niciuna dintre
ele nu s-a păstrat. De
aceea am ales pentru exemplificarea remarcabilului său talent icoanele Deesis (fig. 1) şi
Sfânta Treime (fig. 2), singurele
icoane împărăteşti
care au supravieţuit prăbuşirii
în 1913 a capelei, iar pentru comparaţie
reprezentările Proorocului
Isaia, cea pictată în 1737 (fig. 3) şi
cea din 1764 (fig.
4), precum şi marea
cruce a Răstignirii pictată tot în 1764 (fig. 5). Privit
prin prisma acestor imagini, Grigore Ranite, indiscutabil cel mai faimos reprezentant
al celei de-a doua generaţii de pictori care a practicat stilul brâncovenesc, ar fi trebuit să aibă toate atuurile pentru a fi angajat atât pentru
pictarea catedralei, cât şi pentru
cea a restului iconostasului său. Totuşi, nu s-a întâmplat aşa. O explicaţie ar putea fi concurenţa
serioasă din partea unor pictori locali,
transilvăneni, şi
peregrinarea pentru o vreme a lui Grigore
Ranite în Banat şi Ungaria[17].
Ulterior, implicarea celui
din urmă pe şantierul
de la Răşinari, devenit
sediul Episcopiei Ortodoxe a Transilvaniei, pentru care în 1760-1762 a pictat biserica şi iconostasul, a putut constitui o rezervă pentru oficialii Blajului, greu de dovedit însă în lipsa
documentelor şi mai ales datorită faptului că cel angajat pentru
pictarea iconostasului catedralei din Blaj a fost tot un
ortodox, Ștefan Tenețchi, favorit al episcopului de asemenea ortodox de la Arad. Oare ce a cântărit mai greu: animozitatea
faţă de ortodoxia
transilvăneană, cu care Biserica
Unită se afla în acei ani în
război deschis, sau o schimbare a gusturilor artistice, prin contactul tot mai direct cu ortodocşii şi greco-catolicii din Ungaria, unde receptarea
barocului făcuse paşi importanţi şi decisivi pentru orientarea spre Occident a picturii sârbeşti şi ucrainene?
Probabil fiecare
din aceste considerente va fi contat într-un
procent oarecare. Căci, cu siguranţă
la 1748, când a început pictarea catedralei din Blaj, pictorul angajat, Iacov din Răşinari, a reprezentat o serioasă concurenţă pentru Grigore Ranite, fostul său maestru. Deosebit de activ după 1739, Iacov a pictat pentru cele mai
ilustre figuri ale Bisericii Unite, protopopi influenţi şi preoţi cu o stare materială
deosebită[18],
în aşteptarea momentului în care – odată finalizate lucrările de construcţie
– aceştia l-au putut recomanda pentru pictarea catedralei. Acest angajament a ridicat câteva dintre cele mai
serioase probleme la care a
trebuit să facă faţă un
artist român al veacului al
XVIII-lea. Căci, deşi
modestă ca dimensiuni comparativ cu alte construcţii similare ale epocii, catedrala din Blaj era, totuşi, la acel moment, cel mai impunător
edificiu ecleziastic românesc, aşternerea picturii murale presupunând un efort ce urma să
se întindă pe mai mulţi ani, şi costuri semnificative, pe care Biserica Unită nu le putea suporta, ci doar conta pe generozitatea
Curţii imperiale. Asupra acestei realităţi ne lămureşte
un document semnalat de Terdik
Szilveszter, o scrisoare
din 12 ianuarie 1748 adresată
Tezaurariatului de vicarul Petru Pavel Aron, în care acesta estimează costurile picturii întregii catedrale la 4-5000 de florini renani. Dar până la alcătuirea unui registru complet
al cheltuielilor, viitorul episcop socotea suficientă acordarea a 400
de florini pentru pictarea cupolei şi a altor 300 pentru registrul inferior al iconostasului, adică cel al icoanelor împărăteşti. Graba
sa era justificată de faptul că erau încă la îndemână schelele rămase nedemontate după încheierea lucrărilor de construcţie,
folosirea lor fiind sinonimă cu economisirea banilor necesari pentru ridicarea altora noi, anume pentru
pictură[19].
Din sursele care i-au fost la îndemână lui Augustin Bunea ştim că suma plătită de Tezaurariat la o dată oarecare din anul 1748 a fost de 4850 de florini renani, sumă care – conform estimărilor iniţiale – ar fi trebuit să
acopere cheltuielile de pictare a întregii biserici, “afară de tâmplă”[20].
Pentru aceasta din urmă, în decembrie
1749 împărăteasa Maria Theresia aproba alţi 800 de florini renani, destinaţi doar sculptorului[21],
care şi-a încheiat lucrarea în 1751[22].
Documentul semnalat
de Terdik Szilveszter se dovedeşte extrem de preţios, deoarece el confirmă vechile afirmaţii ale lui Augustin Bunea referitoare la costurile picturii şi la faptul că întreaga catedrală a fost pictată. A supravieţuit
doar pictura cupolei. Autorul său a fost până de curând necunoscut, căci, datorită înălţimii
considerabile la care se află,
semnătura artistului –
“Iacov Zugraf” – nu este accesibilă privirilor (fig. 6).
Ea a fost observată abia cu ocazia restaurărilor întreprinse la
începutul anilor ’90 ai secolului trecut[23],
când a fost surprinsă şi o datare, probabil “1749”, detaliu care nu a mai putut fi localizat ulterior. Până atunci, aprecierile istoricilor s-au limitat la afirmaţii generale şi generoase, sintetizate de Marius Porumb în formula “un valoros ansamblu mural, ce presupunem că a fost realizat de un pictor
din Ţara Românească
de factură brâncovenească”[24]. Istoricul citat s-a aflat foarte aproape
de adevăr, căci Iacov, deşi nu este originar din Ţara Românească, şi-a definitivat acolo formaţia profesională, ucenicind, cel mai probabil,
alături de Hranite şi de fiul său Grigore, aşa cum ştim cu siguranţă că a făcut-o fratele său Stan[25]. Primele lucrări care pot fi
considerate capodopere datează
din 1739 (fig. 7-8), dar ele sunt doar
atribuiri, cea mai veche semnătură
cunoscută a artistului
datând din 1740[26]. Icoanele sale din anii următori, unele cu adevărat fascinante (fig. 9-10), au convins
uşor atât că artistul este devotat tradiţiei
post-bizantine, cât şi că este capabil de o lucrare de anvergura celei care se prefigura a fi pictarea catedralei din Blaj.
Din adresa vicarului Petru Pavel Aron am văzut că se intenţiona pictarea întregului edificiu. Totuşi, observăm o concentrare a mesajului iconografic pe cupolă, fapt care a lăsat impresia că doar aceasta a fost pictată. În plus, din cauza existenţei lanternoului,
cupola pe care a trebuit să
o picteze Iacov nu permitea ilustrarea centrală a chipului Pantocratorului, aşa cum prevedeau erminiile. Judecând după vechile reguli, lipsa familiarului Chip anula însăşi raţiunea de
a fi a edificiului. Iacov
nu s-a lăsat intimidat
de această provocare
la care l-a supus un detaliu
aparent secundar al arhitecturii de inspiraţie occidentală. În locul unei singure
figuri, el a reprezentat nouă, situate imediat sub lanternou, redate izometric, în medalioane
încadrate de o vegetaţie
luxuriantă. Înveşmântate
în bogate ornate arhiereşti, pe cap cu mitre
de argint, figurile binecuvântează cu dreapta, iar în stânga
ţin o carte de învăţătură,
semn că se numără printre Părinţii Bisericii. O singură figură se diferenţiază prin gestică şi atribute, căci binecuvântează cu ambele mâini, iar mitra
de pe cap este de aur. Dacă slovele chirilice IC HC amplasate de o
parte şi de alta a umerilor pot fi doar intuite, în încercarea
de identificare a personajului,
poziţia sa este deosebit de grăitoare. Medalionul este amplasat exact deasupra altarului pe care, în registrul inferior, se slujeşte Liturghia cerească, dar şi în dreptul
marii Cruci a Răstignirii de pe iconostas. Astfel,
deşi nu se diferenţiază
în mod flagrant de celelalte
opt personaje, Iisus rămâne figura centrală, al cărei destin cosmic este anunţat de proorocii şi apostolii reprezentaţi pe două registre pe pereţii lanternoului. Cine i-a preluat, însă, funcţia catehetică, de Mare Învăţător?
Inscripţiile însoţitoare
ni-i prezintă pe papa Silvestru
[I], papa Grigore [Dialogul],
papa Clement [I], papa Martin [I, Mărturisitorul],
papa Ipolit, papa Leon [cel
Mare], papa Atanasie şi
papa Ioan [al VIII-lea], cu toţii
tot mai des invocaţi în literatura epocii,
în cea redactată
şi publicată sub patronajul Bisericii Române Unite, se subînţelege,
ca adevăraţi apărători
ai ortodoxiei în faţa “schismăticiei grecilor”[27].
Hristos între papi – imaginea care trebuia să inducă convingerea că Biserica Unită şi credinţa sa sunt cu adevărat mântuitoare – nu este, însă, o invenţie a lui Iacov, ci ea se regăseşte
pe cupolele mai multor biserici brâncoveneşti şi post-brâncoveneşti de la sudul Carpaţilor, de unde provin şi modelele fizionomiilor (fig. 12). Dar este
la fel de adevărat că acolo papii
sunt amestecaţi cu alţi
sfinţi patriarhi, împreună cu care înconjoară
imaginea centrală a Pantocratorului supradimensionat,
pe când la Blaj, din cauza izometriei, doar o privire ageră îl distinge imediat
pe Mântuitor. Această problemă a proporţiilor
are oare în spate doar o inadvertenţă de spaţiu, sau face parte din construcţia identitară
pe care, cu mare efort, Blajul
încerca să o acrediteze în ochii unei
mulţimi care, abandonată
de arhiereul legiuit, nevoit în 1744 să ia drumul
exilului, era tot mai derutată de discursurile antiunioniste? Hristos între papi, în
ipostaza atât de inedită în care ne apare pe cupola catedralei din
Blaj, a fost creaţia lui Iacov, rezultatul
convingerilor sale religioase,
consecinţa dialogului
cu intelectualii Blajului, sau o simplă adaptare la un loc ingrat, pentru care trebuia oricum găsită o soluţie? Deşi nu sunt deloc retorice, întrebările nu au răspuns.
Iacov a putut picta la fel de bine din convingere ca şi pentru o remuneraţie consistentă. Nu ştim
care motiv a contat cu adevărat. Peste câţiva ani însă, când va fi terminată
sculptarea iconostasului,
nu el va fi cel chemat să-l picteze, dimpotrivă, scheletul de lemn va aştepta, gol, peste un deceniu,
venirea pictorului potrivit. Cât priveşte
convingerile sale religioase,
după 1761 îl găsim în tabăra
ortodoxă, sau cel puţin acolo ne trimite opţiunea fiului său Nicolae, devenit preot ortodox în
Feisa, unde familia de artişti îşi stabilise de ceva timp reşedinţa.
Mai
înainte de a trece la următorul artist, mai reţinem atenţia pentru câteva momente
asupra picturii cupolei, pentru a completa descrierea iconografică. Am menţionat
anterior că mijlocul este ocupat de cele nouă medalioane, urmate de registrul dedicat Liturghiei cereşti. Un al treilea registru conţine 12 scene ilustrând aşa-numitele praznice (Naşterea Fecioarei Maria, Intrarea în biserică a
Maicii Domnului, Buna Vestire, Naşterea lui Iisus, Botezul lui Iisus, Întâmpinarea Domnului, Duminica Floriilor, Învierea lui Iisus (Pogorârea
la iad), Înălţarea lui Iisus, Sfânta Treime, Schimbarea la Faţă,
Adormirea Maicii Domnului), iar în registrul patru,
care are tot 12 scene, sunt prezentate o serie de minuni înfăptuite de Iisus Hristos înainte şi după Înviere (Duminica Mironosiţelor, Duminica Slăbănogului, Duminica Samarinencii,
Duminica Orbului, Când Hristos au mers la Zahei, Când au slobozit bolnavul să meargă la Hristos, Când au adus la Hristos doi îndrăciţi
şi au întrat în porci, Pilda bogatului care i
s-au înmulţit rodurile,
Hristos au tămăduit
umflatul, Când au blestemat Hristos smochinul, Când au fost Hristos în
casa lui Simon bubosul,
Duminica Tomii). Remarcăm rămânerea artistului în ambientul
iconografic bizantin, Învierea fiind prezentată în versiunea Coborârii la iad (fig. 13),
iar imaginea Sfintei Treimi (fig. 14) ca cei
trei îngeri ospătaţi de Avraam sub copacul de la Mamvri, deşi nu lipsesc cu totul influenţele occidentale (în scena Bunei Vestiri, Maria este surprinsă de înger citind dintr-o carte – fig. 15).
*
Dintre toate
elementele pictate ale catedralei blăjene, iconostasul a stârnit cel mai mult
interesul şi aprecierile istoricilor. Prima semnalare într-un text cu pretenţii ştiinţifice
îi aparţine canonicului Alexandru Grama, fiind publicată
în 1885 într-o revistă locală[28].
Opiniile exprimate oscilează între ansamblu “gradios” şi detaliu “ţeapăn”, fiind subliniate greşeala proporţiilor în alcătuirea structurii arhitectonice, lipsa de realism în redarea ornamentelor
vegetale şi abundenţa extravagantă
a culorilor şi a decorului sculptat. În formulări plastice, cu un efect literar de netăgăduit, iconostasul este prezentat ca “un bătrân ce s-a urât de lume”, care nu atrage atenţia privitorului decât pentru a-l deruta, reprezentările nefiind întotdeauna conforme cu adevărul istoric sau cu idealul spiritual ce ar trebui să-l
emane figurile sfinţilor, în vreme ce decorul
vegetal este fantezist şi lipsit de naturaleţe. Peste 20 de ani,
Nicolae Iorga se entuziasma
sincer în faţa uriaşei catapetesme, “cea mai impunătoare prin întindere şi bogăţie din toată românimea”[29].
Studiile de specialitate,
care au reliefat rataşarea
autorului picturii, Ştefan Teneţchi din
Arad, la canoanele artei baroce, au fost publicate abia în ultimele decenii[30].
Ca autor al sculpturii a fost indicat meşterul
Aldea din Târgu-Mureş[31].
Toate aceste
opinii au fost recent reactualizate[32],
şi totuşi subiectul nu încetează să surprindă. Căci, după identificarea celei de-a doua semnături, a pictorului Grigore Ranite, şi a datării “1764” notate de el pe două
medalioane din coronament[33],
datarea întregului ansamblu în sau
în jurul anului 1765 se impune a fi rediscutată. De asemenea, identitatea sculptorului este foarte serios zdruncinată de compararea motivelor ornamentale ale iconostasului din Blaj cu decorul
altor două piese similare realizate în aceiaşi
ani, pentru catedrala greco-catolică din Oradea[34]
şi pentru biserica din Máriapócs, în cel din urmă
caz fiind descoperit contractul de execuţie, semnat în 17 decembrie 1748 de episcopul Manuel Olsavszky cu “Constantinus sculptor graecus constantinopolitanus”[35].
Concluzia: cele trei iconostase au fost executate în acelaşi atelier[36].
Rămâne de lămurit
pe ce cale s-a realizat contactul între sculptor şi oficialii Bisericii Unite din
Blaj.
Cum
subiectul acestui studiu sunt pictorii angajaţi la Blaj, ne vom întoarce, mai întâi,
la problema referitoare la datarea picturii iconostasului, mai precis a celei realizate de Ştefan Teneţchi, pentru că cea pe care şi-o asumă Grigore Ranite este datată
1764. Deoarece contribuţia
celui din urmă se află în partea
superioară a iconostasului,
s-ar putea crede că cu ea s-a încheiat pictarea întregului ansamblu. Partea realizată de Teneţchi a
fost doar semnată, numele artistului regăsindu-se pe toate cele şase
icoane din registrul
principal, detaliu care ar putea şi el sugera că acelea au fost primele piese pictate.
Datarea în anul sau în
jurul anului 1765 este consecinţa afirmaţiei călugărului
cronicar Samuil Micu cum că “în anul 1765, în
zioa dintâiu a lui ianuarie, părinţii
din Mânăstirea Sfintei
Troiţă, măcar că încă tâmpla nu era zugrăvită
[s. n. A. D.], au început a sluji
leturghie în besearica cea mare din mânăstire, făr’de ştirea şi blagosloveniia numitului episcop Athanasie, carele era la Viena”[37].
Informaţia este cu atât mai dezorientantă
cu cât am văzut că în decembrie
1749 era aprobată suma
necesară pentru sculptarea iconostasului[38],
că lucrarea fusese deja încheiată
în 1751[39]
şi că pe coronament există datarea 1764. O primă întrebare se ridică în legătură cu lungul interval de timp care separă încheierea sculptării de cea a pictării: 13 ani. Atât de mult să fi durat alegerea pictorului? Sau lipsa fondurilor a făcut ca angajarea sa să
fie mereu amânată? Despre cine a plătit pictura nu avem încă informaţii documentare precise: doar o autoelogiere a vicarului
episcopal Gherontie Cotorea
expediată din exilul
de la mănăstirea Strâmba
în 13 martie 1766, în care îşi asumă, alături de alte amenajări ale clădirilor mănăstirii
şi catedralei, şi aurirea iconostasului şi împodobirea sa cu pictură[40],
de unde s-ar putea deduce că banii proveneau din veniturile proprii ale mănăstirii sau ale episcopatului. Semnatarul nu oferă niciun reper cronologic, dar nu a putut face nimic anterior anului 1754, când a devenit vicar general, şi nu e de crezut că intervalul ianuarie-septembrie 1765 i-a fost suficient lui Teneţchi, astfel încât resfinţirea
catedralei, realizată
la 14 septembrie 1765 de episcopul
Atanasie Rednic[41],
să se fi făcut după finalizarea picturii. Oricum, mai înainte de sfârşitul acestui an sau, mai precis, de trimiterea în surghiun
la mănăstirea Strâmba
a lui Gherontie Cotorea, iconostasul trebuie să fi fost terminat, căci aşa rezultă din documentul redactat în 13 martie 1766.
Exploatând aceste
informaţii, deocamdată
singurele pe care le avem,
se pare că întârzierea
angajării pictorului
s-a datorat lipsei banilor sau aşteptării
ca ei să vină din aceeaşi sursă ca şi cei cu care s-au plătit contribuţia sculptorului şi pictura bisericii, într-o vreme în care probabil
că resursele proprii ale Bisericii erau investite în tipografia activă
din 1750 şi în cele două şcoli, deschise şi ele în
1754.
Un
alt motiv de întârziere a putut fi alegerea pictorului. În scrisoarea către Tezaurariat a viitorului episcop Petru Pavel Aron, datată 12 ianuarie 1748, se vorbeşte doar de pictorul care trebuia să se apuce de lucru cât mai
repede, atât de pictura cupolei, cât şi de cea a iconostasului. Se subînţelege că este vorba de însuşi
artistul angajat, Iacov din Răşinari, la acea dată cel mai talentat
dintre pictorii care gravitau în jurul
Blajului râvnind la comenzi în perspectiva
încheierii lucrărilor
de construcţie ale catedralei.
Stabilit pe domeniul Blajului, la Ciufud, unde a fost înregistrat
de conscriptori încă în iulie 1747[42],
el era, deci, pictorul vizat de Curia episcopală. E
posibil ca, până la încheierea întregii picturi, relaţiile sale cu oficialii Blajului să se fi deteriorat. Se poate şi ca, după ce sculptorul
şi-a definitivat contribuţia, Iacov să nu se fi simţit în stare să preia o lucrare de o asemenea anvergură. Oricum, uriaşul schelet trebuie să fi înspăimântat la
prima vedere, fie numai şi pentru faptul că niciun meşter român nu mai pictase
până atunci un
iconostas cu asemenea dimensiuni.
E adevărat că şi biserica ridicase această problemă a dimensiunilor, iar rezolvarea ei trebuie să
fi fost mai dificilă decât problema pe care o punea iconostasul. Totuşi, Iacov nu a primit comanda, dar răspunsul
la întrebarea de ce rămâne deocamdată o enigmă.
Alesul a fost
Ştefan Teneţchi, singurul pictor român, de fapt macedo-român, despre a cărui creaţie se poate spune că
aparţine barocului. Dar
prestaţia lui se afla, în 1751, abia la începuturi[43],
aşa că e puţin probabil să fi fost cunoscută celor din Blaj. Stabilirea pictorului la Arad era
şi ea de dată recentă[44],
iar mediul ortodox din care făcea parte ar fi trebuit
să constituie un obstacol în calea
angajării sale de către
greco-catolici. Ar fi putut conta studiile
la Kiev[45],
dar ele nu au fost până acum probate decât prin calitatea de excepţie a picturii şi modelele folosite. Pe aceleaşi considerente s-a apreciat că arta sa
trădează contactul
cu pictura italiană, în special cu cea veneţiană[46].
Singurul lucru cert este că, în
momentul stabilirii la
Arad, Ştefan Teneţchi
deţinea deja solida formaţie profesională care îi va aduce, în
timp, nu doar faimă, ci şi importante comenzi din partea românilor, sârbilor şi grecilor din Banat, Transilvania[47],
Serbia[48]
şi Ungaria[49].
Artistul a fost,
fără îndoială,
un maestru, beneficiar al unei solide instruiri,
în faţa căruia monumentalul
iconostas al catedralei din Blaj, chiar
dacă a reprezentat o provocare, ea a fost doar de natură
să stimuleze, nu să inhibe elanurile creatoare. Totuşi, munca a fost uriaşă şi a necesitat, se pare, mai mult timp
decât s-au arătat dispuşi oficialii Blajului să aştepte. Graba trebuie să fi intervenit în contextul
lăcrimării icoanei
din capela palatului episcopal
şi a speranţelor
pe care unii şi le vor fi făcut visând la un pelerinaj similar celui de la Máriapócs, pe care vicarul general Gherontie Cotorea şi viitorul episcop Atanasie Rednic îl cunoşteau foarte bine, căci ambii fuseseră tunşi în monahism
în apropiere, în mănăstirea reşedinţă episcopală
de la Munkács. Acest scenariu este valabil
dacă angajarea lui Ştefan Teneţchi a premers lăcrimării icoanei, în 18 martie 1764. Pentru a-şi vedea cât mai
curând biserica gata de a-i primi
pe credincioşi, Gherontie
Cotorea – ca cel care îşi asumă pictarea şi aurirea iconostasului – a angajat un al doilea pictor, pe Grigore Ranite, chemat oricum la Blaj pentru execuţia unei cópii a icoanei miraculoase.
Aceasta este,
desigur, doar una dintre versiunile posibile: o a doua ia în calcul
intervenirea unor nemulţumiri din partea lui Ştefan Teneţchi, agasat de atmosfera care trebuie să se fi creat în jurul confratelui
său a cărui icoană lăcrimase. E posibil ca într-un astfel de context, în care nervii au fost întinşi peste măsură, pictorul arădean să fi abandonat lucrul, lăsându-şi opera neterminată,
iar prezenţa lui Grigore Ranite
să se fi dovedit salvatoare.
Mai
există şi o a treia versiune: ca angajatorii lui Ranite să nu fi fost mulţumiţi de prestaţia sa şi să apeleze abia ulterior la un pictor a cărui formaţie era mult mai în ton cu aspectul
oferit de decorul sculptat al iconostasului. Acest lucru s-a putut întâmpla însă abia la începutul anului 1765, căci Grigore Ranite, la rândul său, nu a putut executa pictura coronamentului decât după ce a terminat copia icoanei, pe care a semnat-o în 20 septembrie 1764. A fost, însă, suficient timpul rămas până la resfinţirea catedralei, în 14 septembrie 1765, pentru pictarea componentelor rămase, care reprezentau mai bine de 80 % din suprafaţa totală a iconostasului? Ţinând cont de acest aspect cantitativ, dar mai ales de calitatea artistică a contribuţiei
lui Ştefan Teneţchi, consider că perioada de circa o jumătate
de an pe care ar fi putut-o
avea la dispoziţie nu avea cum să fie suficientă, deci această a treia variantă a scenariului angajării sale poate rămâne în discuţie doar dacă a continuat să lucreze şi după 14 septembrie 1765.
S-a
spus despre iconostasul de la Blaj că este “cea mai
«răsăriteană» dintre
lucrările lui Teneţchi ca tratare a formei şi ca factură (în parte şi ca iconografie)”, că aici demersul pictorului
arădean “a fost dirijat de cerinţele unui comanditar puternic legat de pictura românească tradiţională”, care i-a
“reprimat” elanul baroc, obligându-l să rămână “în limitele unei
picturi bidimensionale”, conferind “un caracter accentuat decorativ acestei lucrări”[50].
Oricât de adevărate ar fi aceste aprecieri,
argumentele pe care pot fi ele
bazate (folosirea fondurilor de aur cu motive incizate, rigiditatea unor gesturi, stereotipia
unor compoziţii) sunt
cu mult surclasate de expresivitatea fizionomiilor, redate după toate regulile portretului, de volumetrie, care
se subordonează corect
anatomiei, de tridimensionalitatea
fundalurilor şi tratarea realistă a peisajelor, în icoanele prăznicare, şi chiar de procentajul motivelor iconografice occidentalizate. Le amintesc doar pe cele mai semnificative:
Sfânta Treime este redată în versiunea nou-testamentară,
Naşterea
este mai degrabă o scenă de adoraţie a Pruncului, Învierea ne prezintă un Iisus triumfător, planând în glorie deasupra
mormântului. Ansamblul în sine nu contrastează cu arhitectura în care este amplasat, cum se întâmplă cu pictura cupolei.
Celelalte picturi,
foarte puţine, cu care
a fost împodobită catedrala blăjeană sunt
lucrări ale unor pictori locali din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Distanţa
care le separă de capodoperele
discutate anterior reflectă,
în ultimă instanţă, lipsa de interes pentru acest tip de decor. S-a investit,
însă, în monumentalitatea edificiului, refacerea faţadei, prin adăugarea celor două turnuri, conferind catedralei un plus de măreţie.
Dacă tot atunci s-a procedat şi la îndepărtarea picturii parietale, este greu de spus ce
raţiuni au impus imaginea atât de sobră – sau atât de simplă? – a interiorului, după începuturi atât de pline de însufleţire. Căutarea printre cei mai talentaţi
meşteri ai timpului,
care a caracterizat spiritul
întemeietorilor Bisericii
Unite şi pe cel al întemeietorilor Blajului ca centru de spiritualitate românească, pare să fi epuizat toate resursele
investite în aspectul edificiilor reprezentative. Astfel că, după incontestabilele reuşite ale
lui Inochentie Micu, Petru Pavel Aron şi Gherontie Cotorea, zelul ctitoricesc a încetat până în 1837-1838, când, la iniţiativa episcopului Ioan Lemeni, a fost refăcută faţada şi înălţate cele două turnuri, dar şi
distrusă o parte importantă din puţina zestre moştenită.
Prima
concluzie care se impune este, deci, aceea
că, iniţial, oficialităţile Bisericii
Române Unite au fost foarte atente cu mesajul vizual pe care îl transmiteau, atenţia vizându-i deopotrivă pe credincioşi
ca şi pe conducătorii
politici. Primii trebuiau asiguraţi asupra păstrării mesajului cunoscut şi a vechilor contacte cu lumea ortodoxă, de unde erau invitaţi pictorii, ceilalţi asupra fidelităţii faţă de tron, de unde venea finanţarea,
aşa că trebuiau făcute măcar nişte minime concesii: arhitectul a fost căutat la Curtea imperială, pictorii invitaţi au fost aleşi dintre cei din teritoriile ortodoxe supuse Habsburgilor, a fost acceptat sculptorul recomandat de un episcop greco-catolic.
O
a doua concluzie vizează calitatea artistică deosebită a prestaţiei celor angajaţi, care urmau să împărtăşească
şi asupra Blajului faima pe care şi-o câştigaseră activând la Curtea de la Viena, pe şantierele lui Constantin Brâncoveanu, în beneficiul unor
mănăstiri importante
sau chiar în cel al protipendadei
Blajului. Interesul pentru acest aspect atât de important al calităţii
a putut fi şi consecinţa finanţării
din partea Tezaurariatului,
dar el nu este mai puţin meritoriu dacă îl privim doar
prin prisma produselor finite. Acestea dau dovada înaltelor
standarde spre care s-a ţintit la început, chiar dacă fac de neînţeles renunţarea atât de curând la ele.
Cea de-a treia
concluzie are în vedere caracterul încă în bună
măsură ipotetic
al desfăşurării procesului
creator. Lipsa documentelor
împiedică nu numai înţelegerea opţiunii angajatorilor, ci şi cunoaşterea exactă a cronologiei lucrărilor şi a dependenţei dintre ele, a raporturilor
dintre artişti şi a căilor de transmitere a influenţelor. Bănuim, spre exemplu, că Iacov din Răşinari şi-a definitivat ucenicia alături de Grigore Ranite, dar nu ştim nimic despre formarea
fiilor lui Iacov, dintre care cel mai vârstnic,
Gheorghe, va avea un foarte important cuvânt de spus în istoria
artei româneşti transilvănene a celei de-a doua jumătăţi a veacului al XVIII-lea. Influenţele
occidentale remarcabile pe
care le-au resimţit icoanele
sale nu au oare nici o legătură cu prezenţa
la Blaj a lui Ştefan Teneţchi? Dacă da, atunci trebuie să admitem o angajare a sa anterioară
anului 1764, pentru ca tânărul Gheorghe, aflat deja la începutul carierei[51],
să mai simtă nevoia unei perfecţionări. Am înţelege astfel şi de ce lucrările
sale de început au fost semnate ca “Gheorghe de la Cetatea
de Baltă”, abia
ulterior recomandându-se ca “fiul
lui Iacov”, semn că o vreme au existat animozităţi între tată şi fiu. Ele – de ce
nu? – au putut fi determinate de opţiunea
lui Gheorghe de a învăţa
de la cel ce primise o comandă despre care sursele cunoscute până acum sugerează că i-a fost
iniţial atribuită
lui Iacov. Dacă răspunsul este nu, atunci trebuie să admitem că pictura lui Teneţchi
nu a stârnit nici un ecou printre pictorii
locali, cu care evident el nu se poate
compara şi care fie nu
au îndrăznit să
se apropie de asemenea fineţuri, fie le-au respins,
considerându-le prea revoluţionare. Gheorghe face, totuşi,
notă aparte, ceea ce reclamă
cu atât mai mult un nume pentru
calea pe care s-a întâlnit
el cu barocul. Dar informaţiile
pe care le avem nu permit, încă,
lămurirea enigmei, lăsând acoperite de mister şi cele mai
frumoase picturi destinate înfrumuseţării unor biserici româneşti transilvănene. Am numit astfel toate lucrările
discutate aici executate de Grigore Ranite, Iacov din Răşinari şi Ştefan Teneţchi.
Lista ilustraţiilor
1. Grigore Ranite (atribuire), Deisis, 1737, capela palatului episcopal, Blaj (Muzeul
de Istorie, Blaj)
2. Grigore Ranite (atribuire), Sfânta Treime, 1737, capela palatului episcopal, Blaj (Muzeul
de Istorie, Blaj)
3. Grigore Ranite (atribuire), Proorocul Isaia, 1737, capela palatului episcopal, Blaj (Muzeul
de Istorie, Blaj)
4. Grigore Ranite, Proorocul Isaia, 1764, iconostasul catedralei, Blaj
5. Grigore Ranite, Crucea Răstignirii,
1764, iconostasul catedralei,
Blaj
6. Iacov din Răşinari,
cupola catedralei din Blaj, detaliu
cu indicarea locului semnăturii artistului
7. Iacov din Răşinari (atribuire), Iisus Pantocrator, 1739, Şilea
(colecția Museikon, Alba Iulia)
8. Iacov din Răşinari (atribuire), Maica Domnului cu Pruncul, 1739, Şilea (colecția
Museikon, Alba Iulia)
9. Iacov din Răşinari, Sfântul Nicolae, 1745, Şilea
(colecția Museikon, Alba Iulia)
10. Iacov din Răşinari, Arhanghelul Mihail, 1746,
Şilea (colecția
Museikon, Alba Iulia)
11. Iacov din Răşinari, Iisus între papi, 1748-1749, cupola catedralei
din Blaj
12. Iacov din Răşinari, Papii Grigorie Dialogul şi Clement I,
1748-1749, cupola catedralei din Blaj
13. Iacov din Răşinari, Învierea lui Iisus (Coborârea la iad), 1748-1749, cupola catedralei
din Blaj
14. Iacov din Răşinari, Sfânta Treime,
1748-1749, cupola catedralei din Blaj
15. Iacov din Răşinari, Buna Vestire,
1748-1749, cupola catedralei din Blaj
16. Ştefan Teneţchi, Iisus Hristos Mare Arhiereu şi Învăţător (detaliu),
cca 1765, icoană împărătească, catedrala
din Blaj
17. Ştefan Teneţchi, Cuviosul Macarie, cca 1765, iconostasul catedralei din Blaj
18. Ştefan Teneţchi, Buna Vestire, cca 1765, detaliu de pe uşile împărăteşti
ale iconostasului catedralei
din Blaj
19. Ştefan Teneţchi, Evangheliştii Matei şi Marcu, cca 1765, detaliu de pe uşile împărăteşti
ale iconostasului catedralei
din Blaj
20. Ştefan Teneţchi, Sfânta Treime, cca 1765, icoană împărătească, catedrala
din Blaj
21. Ştefan Teneţchi, Naşterea lui Iisus, cca 1765, icoană de praznic, catedrala din Blaj
22. Iconostasul catedralei din Blaj; vedere de ansamblu
[1] Deoarece
constituie subiecte foarte delicate, asupra cărora istoricii nu au ajuns încă la consens, nu vom insista mai mult
asupra acestor probleme factologice ale istoriei confesionale a românilor din Transilvania dintre momentul înfiinţării Bisericii
Unite (1697-1701) şi cel
al restaurării Episcopatului
Ortodox (1761). Trimitem, însă, la cele mai importante lucrări publicate de-a lungul timpului care au abordat diversele aspecte ale istoriei perioadei respective: Augustin Bunea,
Din istoria românilor. Episcopul Ioan Inocenţiu Klein,
Blaj, 1900, şi Episcopii Petru Paul Aron şi
Dionisiu Novacovici sau istoria românilor
transilvăneni de la 1751 pănă
la 1764, Blaj, 1902; Mihai Săsăujan, Politica bisericească
a Curţii din Viena în Transilvania (1740-1761),
Cluj-Napoca, 2002; Greta-Monica Miron, „... porunceşte,
scoale-te, du-te, propovedueşte ...” Biserica
Greco-Catolică din Transilvania.
Cler şi enoriaşi (1697-1782), Cluj-Napoca, 2004; Ciprian Ghişa, Biserica Greco-Catolică
din Transilvania (1700-1850). Elaborarea
discursului identitar,
Cluj-Napoca, 2006; Zenovie Pâclişanu,
Istoria Bisericii Române Unite, Ediţie îngrijită de Pr. Ioan Tîmbuş, Galaxia Gutenberg, 2006.
[2] Ansamblul
Mănăstirii “Sf. Treime”
din Blaj, în care biserica-catedrală
este componenta principală şi cea mai spectaculoasă,
se rataşează clasicismului
italian aşa cum a fost el interpretat de atelierul lui Johann Baptist
Martinelli, arhitectul-şef al Curţii imperiale din Viena. Vezi Marius Porumb, Catedrala Sfânta Treime din Blaj la 1751,
în Acta Musei Napocensis, istorie, 32/II, 1995 (Cluj-Napoca, 1996), p. 353-357;
Eugenia Greceanu, Etapele de construcţie ale catedralei
unite Sf. Treime din Blaj, în
Artă românească, artă europeană, coord. Marius Porumb, Aurel Chiriac, Editura Muzeului Ţării Crişurilor,
Oradea, 2002, p. 153-162; Terdik Szilveszter,
Görög katolikus püspöki központ kiépítése Balázsfalván a 18. században, în Stílusok, művek, mesterek. Erdély művészete 1690-1848 között. Tanulmányok B. Nagy Margit emlékére,
Marosvásárhely – Kolozsvár,
2011, p. 85-115.
[3] Silviu
Dragomir, Românii din Transilvania şi Unirea cu Biserica Romei. Documente apocrife privitoare la începuturile unirii cu catolicismul roman (1697-1701), Editura
Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti,
1963, p. 32.
[4] Documentul
se păstrează la Serviciul
Judeţean Alba al Arhivelor
Naţionale, fond Mitropolia Română Unită
Blaj. Pentru textul său vezi Ioana Cristache-Panait, Un zugrav din Ţara Românească în Transilvania în prima jumătate a secolului al
XVIII-lea, în Studii şi Comunicări
de Istoria Artei, seria Artă Plastică, tom 16, nr. 2, 1969, p. 327; Marius Porumb, Dicţionar de pictură veche românească din Transilvania.
Sec. XIII-XVIII, Editura Academiei
Române, Bucureşti,
1998, p. 402.
[5] Marius Porumb, Ştefan de la Ocnele Mari, în Acta Musei Napocensis, XIV, 1977, p. 403; idem, Un veac
de pictură românească
din Transilvania. Secolul
XVIII, Editura Meridiane,
Bucureşti, 2003, p. 19.
[6] Semnătura
sa mai putea
fi citită în 1906 pe icoanele împărăteşti.
Vezi Nicolae Iorga, Scrisori şi inscripţii ardelene şi maramureşene,
vol. II, Bucureşti, 1906, p. 34.
[7] Ana Dumitran,
Elena Cucui, Daniela Burnete,
Viorica Pîrv, Alte icoane care plâng la Blaj, Editura Altip, Alba Iulia, 2008, p. 50.
[8] Ioana Cristache-Panait, op.
cit., p. 326.
[9] Marius Porumb, Ştefan de la Ocnele Mari, p. 402; idem, Catedrala Sfânta Treime din Blaj, p. 354; idem, Un veac
de pictură românească,
p. 20.
[10] Ana Dumitran,
Elena Cucui, Daniela Burnete,
Viorica Pîrv, Alte icoane care plâng la Blaj.
[11] Marius Porumb, Ştefan de la Ocnele Mari, p. 402; idem, Catedrala Sfânta Treime din Blaj, p. 354; idem, Dicţionar de pictură,
p. 402; idem, Un veac de pictură
românească, p. 20.
[12] Icoana plângătoare de la Blaj, 1764, Ediţie coordonată de Ioan Chindriş, Editura Clusium, Cluj-Napoca,
1997, p. 53. Datarea este întărită de Alexandru Benyei, care ştia că icoana a fost pictată “cu doi ani înainte de a fi fost primit el, în anul 1738 [...], la oficiul contabil al domeniului Blaj” (ibidem,
p. 101).
[13] Conform mărturiei călugărului
Filotei László (Icoana plângătoare de la Blaj, p. 61), a preotului Simeon Zdrenghea (ibidem, p. 71), a călugărului
Samuil Micu (ibidem, p. 75) şi
a magazionerului domeniului
Blaj, Ilie Raica (ibidem, p. 111).
[14] Ibidem, p. 113-115.
[15] A. Bunea,
op. cit., p. 19.
[16] N. Iorga,
op. cit., p. 58.
[17] Marius Porumb, Dicţionar de pictură, p. 317-320; idem, Un veac
de pictură românească,
p. 55-58; Ana Dumitran, Un zugrav de elită:
Grigore Ranite, în Annales
Universitatis Apulensis, series Historica, 14/I,
2010, p. 83-98.
[18] Marius Porumb, Dicţionar de pictură, p. 170-172; Ana Dumitran,
Elena-Daniela Cucui, Elena Mihu,
Saveta-Florica Pop, Iacov Zugravul, Editura
Altip, Alba Iulia, 2010, p. 38-51.
[19] Szilveszter
Terdik, “Sculptor
constantinopolitanus” Un intagliatore
greco a Máriapócs nel Settecento, p. 251 (http://byzantinohungarica.hu/sites/default/files/images/terdik_intagliatore_olasz.pdf).
Pentru versiunea în limba maghiară
a studiului vezi http://byzantinohungarica.hu/sites/default/files/30_Terdik_Szilveszter.pdf.
[20] Augustin Bunea, Episcopul Ioan Inocenţiu Klein, p.
25; Terdik Szilveszter, Görög katolikus püspöki központ, p. 107.
[21] Serviciul
Judeţean Cluj al Arhivelor
Naţionale, Colecţia Documente Blaj, inv. nr. 116.
[22] Szilveszter
Terdik, “Sculptor
constantinopolitanus”, p. 251.
[23] Prima semnalare bibliografică a semnăturii, după informaţii oferite de Cornel
Tatai-Baltă, îi aparţine lui Marius Porumb, Grigore Ranite – un pictor craiovean peregrin în Transilvania, în vol. Artă românească artă europeană. Centenar Virgil Vătăşianu,
Oradea, 2002, p. 174, nota 8 (studiu reluat în vol. Un veac de pictură românească,
p. 56). Vezi şi Cornel
Tatai-Baltă, Scrieri despre artă,
Alba Iulia, 2005, p. 8.
[24] Marius Porumb, Dicţionar de pictură, p. 44.
[25] Conform semnăturii “Stan ucenic”, plasată în vecinătatea pisaniei cu numele pictorior bisericii de la Vădeni-Târgu-Jiu. Biserica a fost pictată în 1732-1733 de o echipă formată din „Ranite, Grigorie, Gheorghie, Vasilie zugrafii” şi ucenicii Ion, Stan şi Nicolea.
[26] Icoanele,
astăzi pierdute, ale iconostasului bisericii de lemn din Iernut (Atanasie Popa, Biserici vechi de lemn româneşti
din Ardeal, în Anuarul Comisiunii Monumentelor Istorice, Secţia pentru Transilvania, 1930-1931,
p. 277-278.
[27] Pentru
acest apel sistematic la teologii occidentali în procesul de constituire a discursului identitar de către corifeii Bisericii Unite vezi Ciprian Ghişa, Biserica Greco-Catolică
din Transilvania (1700-1850). Elaborarea
discursului identitar,
Cluj-Napoca, 2006, în special p. 135, 153, 156-161,
168-169, 177, 232.
[28] Alexandru
Grama, Pictura in catedrala metropolitana din Blasiu, în Foaia bisericească,
Blaj, an III, 1885, p. 347-349.
[29] Nicolae Iorga, Pagini alese din însemnările de călătorie prin Ardeal şi Banat, vol. I,
Bucureşti, 1977, p. 235.
[30] Horia
Medeleanu, Pictorul Ştefan Teneţchi. Viaţa şi opera, în Ziridava,
XV-XVI, 1987, p. 374; Marius Porumb, Dicţionar de pictură,
p. 44, 400-402; Cornel Tatai-Baltă, Icoanele împărăteşti
ale iconostasului catedralei
din Blaj, în Annales
Universitatis Apulensis, series Historica, 10/I,
2006, p. 37-49, şi în volumul de autor Ipostaze cultural-artistice,
Alba Iulia, 2007, p. 46-55; idem, Uşile împărăteşti
ale iconostasului catedralei
din Blaj, în Cultura Creştină, serie
nouă, an VII, 2004, nr. 3-4, p. 204-223, şi în volumul
de autor Scrieri despre artă, Alba Iulia,
2005, p. 22-38; idem, Uşile diaconeşti
ale iconostasului catedralei
din Blaj, în Annales
Universitatis Apulensis, series Historica, 11/I,
2007, p. 312-322, şi în
volumul de autor Ipostaze cultural-artistice,
p. 56-66; Elena Popescu, L’iconostase de la cathédrale métropolitaine la Sainte Trinité
de Blaj – influences baroques, în Analele Banatului. Artă, serie nouă, II, 1997, p. 117-130.
[31] Alexandru
Lupenu-Melin, Călăuza Blajului, Blaj, 1922, p. 51; afirmaţia,
nedovedită documentar,
a fost preluată ad litteram de bibliografia
ulterioară. Vezi şi Vasile Drăguţ, Dicţionar enciclopedic de artă medievală românească,
Bucureşti, 1976, p. 58, Adrian Teodorescu, Catedrala “Sfînta Treime” din Blaj, în Îndrumător Pastoral, I, Alba Iulia, 1977, p. 214.
[32] Cornel Tatai-Baltă, Ioan Fărcaş, Iconostasul catedralei greco-catolice “Sfânta Treime” din Blaj (Sec.
XVIII), Editura Altip,
Alba Iulia, 2011.
[33] Ana Dumitran,
Un zugrav de elită: Grigore Ranite, p. 90 şi p. 98,
fig. 16.
[34] Marius Porumb, Un valoros ansamblu de pictură şi sculptură din secolul al
XVIII-lea la Vadu Crişului,
în Acta Musei Napocensis, XXI, 1984,
p. 562.
[35] Szilveszter
Terdik, “Sculptor
constantinopolitanus”, p. 249.
[36] Ibidem, p. 251-254.
[37] Samuil
Micu, Istoria românilor, Ediţie
princeps după manuscris
de Ioan Chindriş, vol.
II, Bucureşti, 1995, p. 346.
[38] Serviciul
Judeţean Cluj al Arhivelor
Naţionale, Colecţia Documente Blaj, inv. nr. 116.
[39] Szilveszter
Terdik, “Sculptor
constantinopolitanus”, p. 251.
[40] Arhiepiscopia
Romano-Catolică de Alba Iulia, Arhiva Arhiepiscopală şi Capitulară, fond Arhiva Episcopiei. Actele Oficiului Episcopal, nr.
60/1766.
[41] S. Micu,
op. cit., II, p. 348.
[42] Monasterii Balasf. Sanctissimae
Trinitatis Urbarium seu Conscriptio, 1747, Biblioteca Academiei Române, filiala Cluj-Napoca, ms. lat. 372, p. 2.
[43] Cea
mai veche lucrare semnalată – uşile diaconeşti ale bisericii din Galşa (jud. Arad) – a fost pictată în 1749 (Horia Medeleanu, op. cit., p. 371). Următoarea
lucrare datată cunoscută – iconostasul bisericii din Vilovo, în Serbia – a fost executată în 1752 (Olga Dimitrijević-Mikić, Stefan Tenecki, ein
Banater Mahler aus dem
XVIII. Jahrhundert, în Рад Војвођанских
Музеја, Novi,
Sad, 6, 1957, p. 142-145).
[44] Prima consemnare în conscripţiile
locuitorilor oraşului
Arad datează din 1748, stabilirea
fiind, probabil, anterioară cu un an. Starea sa socială iniţială este modestă: menţionat ca hospes şi inquilinus, artistul şi-a cumpărat o casă abia în 1750. Impozitul pe care l-a plătit în anii de început reflecta veniturile din exercitarea profesiei de pictor şi deţinerea unei vii, primită de soţie ca zestre (ibidem,
p. 358, 360-361).
[45] Olga Dimitrijević-Mikić, op. cit., p. 142; Nagy Márta, Ortodox ikonosztázionok Magyarországon, Debrecen, 1994, p. 33.
[46] Horia
Medeleanu, op.
cit., p. 377.
[47] Horia
Medeleanu, op.
cit., p. 371-373.
[48] Olga Dimitrijević-Mikić, op. cit., passim.
[49] Nagy Márta, op. cit.,
p. 33-35; eadem,
Baroque Iconostasions
in Hungary in the 18th Century, în Le Baroque de l’Europe
Occidentale et le Monde Byzantin.
Recueil des travaux du colloque
scientifique organisé les
10-13 Octobre 1989, rédacteur
Dejan Medaković,
Beograd, 1991, p. 85-93; Динко
Давидов, Иконе српских
цркава у мађарској,
Novi Sad, 1973, p. 229-230, pl. XLVI-XLVIII, CIV.
[50] Horia
Medeleanu, op.
cit., p. 374.
[51] Cea
mai timpurie lucrare a sa este
dată 1763; vezi Marius
Porumb, Dicţionar de pictură veche românească, p. 140.