Simon Oprovici
din Craiova (Simon Zugravul din Bălgrad).
Câteva
contribuții la biografia
artistului
Ana
Dumitran, Muzeul Național al Unirii, Alba
Iulia
Prima
semnalare a artistului datează din 1906 şi îi aparţine lui Nicolae Iorga. Ea a fost prilejuită de vizita din acel an a marelui istoric în Transilvania, o impresionantă cercetare de teren care a pus în circuitul ştiinţific o cantitate uriaşă de informaţii. De interes aici sunt cele culese de la Apoldu de Jos, Geoagiu de Sus, Poiana Sibiului şi Teiuş[1].
Peste trei decenii, Ştefan Meteş adăuga acestei liste Orlatul[2].
Contribuţiile semnificative
se datorează minuţioasei
repertorieri a vechilor biserici şi a patrimoniului lor realizate de Ioana Cristache-Panait[3],
Gelu-Mihai Hărdălău[4]
şi Marius Porumb[5],
pe baza cărora au fost posibile, în 2009, elaborarea unui volum monografic[6]
şi organizarea unei expoziţii
“retrospective”[7].
Identificarea de noi
piese, pe parcursul cercetărilor din ultimii
ani, şi recuperarea unor informaţii considerate pierdute, valorificate în acest articol,
nu modifică, în datele sale esenţiale, biografia artistului, ci doar o îmbogăţesc şi, mai ales, oferă ocazia de a discuta din nou despre o carieră de excepţie, care va continua să fascineze prin laturile sale încă neelucidate şi prin frumuseţea
indiscutabilă a creaţiei.
Ca
în aproape toate cazurile, ceea ce ştim
despre viaţa pictorilor noştri se rezumă la un număr oarecare de lucrări, care,
tot ele, cele care sunt însoţite de inscripţii,
ne dau uneori indicii despre locul de baştină, familie, formaţie, vârstă şi, în general, despre universul lor vocaţional.
Cazul celui care ne interesează aici este emblematic, în această perspectivă, căci tot ce putem spune până
la ora actuală despre Simon Oprovici este oferit de operele sale care au câştigat
bătălia cu timpul.
Astfel, cea
mai veche lucrare cunoscută, pictura din naosul bisericii de lemn din Poiana Sibiului, datată 1771, ne lămureşte asupra numelui şi originii artistului, care semnează Simon zugrav Oprovici din Craiova.
Ne oprim mai întâi asupra numelui,
destul de neobişnuit în mediul românesc
de atunci şi nu numai şi creator de confuzie printre istorici, care l-au redat când Simon, când Simion, dar mai
ales în această ultimă formă, chiar cu riscul dedublării de personalitate.
Posibil ca cele două antroponime să aibă o origine comună, diferenţierile intervenind doar în funcţie
de adaptarea variantei iniţiale la modalităţile
de pronunţie ale diverselor
limbi în care a fost preluată. În cazul nostru, se poate spune că
Simion este versiunea românească, aşa cum în limba maghiară versiunea consacrată este Simon (cu pronunţia Şimon). Pentru un ardelean, diferenţierea celor două nume este foarte
dificilă. Dar artistul
nostru vine din sudul Carpaţilor, unde nu ştim dacă receptarea lor putea crea a problemă
de onomastică, dar unde varianta Simon nu mai este întâlnită.
Desigur, această afirmaţie poate fi oricând contrazisă, dar descoperirea sa printre trăitorii
veacului al XVIII-lea nu va
schimba realitatea că avem de-a face cu un nume rarisim, care sugerează antecedente transilvănene ale familiei pictorului, nu în totalitate româneşti. Încăpăţânarea cu care el şi-a
redat numele în această formă denotă un ataşament conştient faţă de diversitate şi obligă la mai multă atenţie din partea cercetătorilor.
Cognomenul Oprovici
nu este nici el uşor de trecut cu vederea, chiar dacă nu-l vom mai regăsi în semnăturile ulterioare. Terminaţia slavă nu e decât o modă, iar moştenirea sa de la generaţiile precedente foarte puţin probabilă. Cazuri similare din epocă ne arată că e vorba de numele tatălui, devenit patronim, folosit de artişti mai ales în perioada de început a carierei, tatăl, de obicei un pictor cu faimă, devenind un fel de girant pentru calitatea
prestaţiei fiului. Simon
ar putea fi, deci, fiul unui
zugrav craiovean Oprea, a cărui reputaţie să fi fost considerată – măcar din respect filial – îndeajuns
de mare pentru a se răsfrânge
şi asupra fiului pornit să-şi
facă un rost în Transilvania. Ipoteza se poate susţine, documentar cel puţin, deoarece un Oprea ot Craiova apare în pisania bisericii
cu hramul “Sf. Nicolae” din Câinenii
Mari (jud. Vâlcea), alături de alte nume de zugravi, care au ostenit pentru înfrumuseţarea lăcaşului
în anul 7278 (=1769-1770)[8].
Acesta, sau un alt Oprea zugravu, semna la 1795, împreună cu Anghel, o icoană a Maicii Domnului de la biserica din Corbii Vechi[9].
O legătură cu Simon nu se poate stabili, însă; dimpotrivă, pare mai degrabă să fie vorba de un contemporan din aceeaşi generaţie decât de un predecesor.
Craiova
a fost, pe parcursul secolului al XVIII-lea, o furnizoare
constantă de artişti,
începând probabil cu Hranite, unul din maeştrii şantierelor brâncoveneşti, continuând cu
fiul său Grigore, cunoscut ca “dascăl” de zugravi[10],
apoi cu alţii, mai puţin talentaţi dar foarte activi în
satele Olteniei până târziu în prima jumătate a secolului al XIX-lea[11].
Creaţia niciunuia, însă, nu trimite spre maniera în
care a pictat Simon. Nu e vorba
doar de modelele folosite, care au avut o circulaţie mare în epocă, indiferent că proveneau din atelierele brâncoveneşti sau că fuseseră
preluate, pe diverse filiere,
din arta Occidentului. Mă refer mai ales la caracterul pictural al creaţiilor lui Simon, la volumetria obţinută prin tuşe, care adeseori dublează sau chiar iau
cu totul locul blicurilor, la efectele de adâncime şi la tentativele, oricât de modeste, de folosire a perspectivei liniare. Nivelul calitativ la care au fost executate cere o explicaţie mai consistentă decât urmarea cuminte a unor izvoade. Ucenicia
într-un atelier ucrainean sau măcar undeva în Banat pare însă de nedovedit, deşi nici pentru asimilarea acasă a influenţelor occidentalizante amintite nu există repere. Comparativ cu ceea ce s-a produs în
sudul Carpaţilor în a doua jumătate
a secolului al XVIII-lea, creaţia
lui Simon este superioară şi reclamă o instruire pe măsură, dar unde şi de la cine a fost ea însuşită sunt deocamdată întrebări fără răspuns.
Invocarea Craiovei
ca loc de provenienţă, dacă
nu chiar de reşedinţă,
a durat până în 1779, fiind întâlnită ultima dată
pe o icoană de la Geoagiu
de Sus[12].
În 4 februarie 1780, la Ighiel, avem prima semnătură ca Simon
Zugraf ot Belgrad[13].
O semnătură similară
vom mai întâlni
o singură dată în creaţia cunoscută, pe o icoană
de la Veza, care nu ştim
dacă mai există. Conţinutul său corect este 1789 mesiţa iunie 17 zile, Simon Zugrav din Belgrad[14].
În rest, a semnat doar Simon Zugravul, cea mai târzie mărturie
de acest tip fiind datată 10 decembrie 1799: o icoană a Sfântului Nicolae
de la Gura Râului[15].
În acelaşi an semna o icoană pentru biserica din Cistei-Târnave[16],
semn că reşedinţa sa a rămas în continuare
la Alba Iulia, în jurul căreia gravitează, de fapt cea mai
mare parte a operei sale identificate
până acum.
Biografia artistică
a lui Simon este impresionantă, mai ales dacă ne gândim că cea mai
mare parte a lucrărilor s-a pierdut.
O listă a lor, fără pretenția de
a fi exhaustivă, ne trimite
la[17]:
1771
– Poiana Sibiului (jud.
Sibiu), pictură murală
în naos; tâmpla (fără icoanele împărăteşti)
1772
– Apoldu de Jos (jud.
Sibiu), pictură murală
în naos
1779
– Geoagiu de Sus (jud.
Alba), icoane
1780
– Ighiel (jud. Alba), icoane
– Teiuş (jud. Alba), iconostas
1781
– Ighiel (jud. Alba), pictură murală, icoană
1782
– Galda de Sus (jud. Alba),
icoană
1782-1784
– Alba Iulia, icoane
1783
– Ighiel (jud. Alba), icoană
1789
– Veza (jud. Alba),
iconostas
1790
– Alba Iulia, icoane (dispărute)
– Gârbova de Jos[18]
(jud. Alba), pictură murală (dispărută)
1794-1795
– Sălciua de Jos (jud.
Alba), iconostas
1795
– Mirăslău (jud.
Alba), icoană
1799
– Cistei-Târnave (jud.
Alba), icoane
1799
– Gura Râului (jud. Sibiu), icoană
1799-1800
– Orlat (jud. Sibiu), pictură murală (dispărută); iconostas
Blaj
(jud. Alba), iconostas (fără
icoanele împărăteşti)
Bucerdea Vinoasă
(jud. Alba), pictură murală, icoane
Cheia (jud.
Alba), icoane
Cristeşti / Dealu
Geoagiului (jud. Alba), icoane
Dumitra (jud.
Alba), icoană
Întregalde (jud.
Alba), pictură murală
în absida altarului şi pe tâmplă[19]
Mesentea (jud.
Alba), icoană[20]
Meşcreac (jud.
Alba), icoane
Sadu (jud.
Sibiu), icoană
Sebeş (jud.
Alba), icoană
Şibot (jud.
Alba), icoane
Observăm din această
listă că cea mai mare parte a operei artistului a fost destinată comunităţilor din judeţul
Alba. Descoperirile pe care le vom
discuta în continuare provin, preponderent, din acelaşi
areal geografic, dar oferă şi o deschidere cu totul imprevizibilă tocmai datorită acestei concentrări în jurul localităţii unde Simon şi-a stabilit reşedinţa. În funcţie de această destinaţie iniţială, materialul inedit se poate grupa în trei
categorii: piese identificate în afara judeţului Alba, piese din judeţul Alba, dar din alte biserici
decât cele cunoscute din cercetările anterioare, şi piese care se adaugă inventarelor deja publicate. Niciuna nu este semnată şi nici nu au fost observate datări, astfel că limitele cronologice ale creaţiei lui Simon rămân neschimbate.
Am
văzut deja că, în afara
judeţului Alba, artistul
a mai primit comenzi doar în
câteva localităţi
sibiene. Puţinele lucrări la care ne vom referi acum lărgesc
neaşteptat de mult orizontul, punând problema unor descinderi
pentru a-şi căuta de lucru, într-o vreme mai
puţin favorabilă actului cultural, sau – de ce nu? – pe aceea a unei faime altfel
binemeritate. Nu excludem nici circulaţia de sine-stătătoare a lucrărilor,
în mod deosebit comercializarea lor la târguri.
Prima
icoană, de dimensiuni reduse, 34 x 26,5 cm, este o reprezentare a Arhanghelului Mihail ajunsă în colecţia Mitropoliei Ortodoxe a Vadului, Feleacului și Clujului, adusă de la Mănăşturu
Românesc, de lângă Huedin (inv. 49 i) (fig.
1). Personajul, cu trăsăturile
fizionomice inconfundabile,
este redat din semiprofil spre dreapta, poartă un veşmânt militar de culoare verde şi
o mantie roşie şi ţine în mâna stângă
potirul ultimei împărtăşanii, iar în dreapta sabia de foc a dreptăţii. Acest ultim detaliu
individualizează reprezentarea,
subliniind totodată originea occidentală a modelului, preluat probabil printr-un intermediar ucrainean. Până acum, mai erau cunoscute
doar două icoane cu această temă, de mari dimensiuni însă, destinate
una vechii biserici din Teiuş[21],
cealaltă bisericii de lemn dispărute din Cistei-Târnave[22].
Apartenenţa următoarei
lucrări la opera lui
Simon din Bălgrad mi-a fost
semnalată de acad. Marius Porumb.
Este vorba de icoanele de praznic ale iconostasului bisericii episcopale din Feleac (jud. Cluj)[23].
În acest caz nu poate fi vorba de piese rătăcite, colportate la
târguri ori cumpărate ocazional, ci de o
comandă precisă,
care a presupus luarea unor măsurători, o relaţie directă a comanditarilor cu pictorul, care impresionează cu atât mai mult cu cât,
în aceeaşi perioadă, în Feleac activa zugravul
Nistor, originar de aici, a cărui contribuţie la împodobirea bisericii e remarcabilă: lui i se datorează uşile şi icoanele împărăteşti,
executate în 1767-1770 şi 1785[24].
Pentru judeţul
Alba trebuie să adăugăm pe lista operelor lui Simon încă cinci serii de icoane prăznicare, în realitate poate tot atâtea iconostase, din care au supravieţuit doar piese disparate, ajunse în cea mai
mare parte în colecţiile
Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia. Deoarece
nu se poate stabili o ordine cronologică a execuţiei, le vom aborda în ordinea
alfabetică a numelor
de localităţi.
Pentru primul
caz, localitatea Ciugud, de unde a rămas o singură icoană, ilustrând Naşterea Maicii Domnului (fig.
2; 33,5 x 20,5 cm), nu se poate preciza căreia dintre cele două
biserici de lemn dispărute i-a aparţinut.
Cu o stare de conservare precară,
o parte din ramă lipsă
şi panoul curbat, ea se remarcă prin simplitatea coloritului şi desenul simplificat, care îi dau un aspect aerisit, deşi se prea poate să
fi fost vorba de o comandă mai ieftină.
De
la Craiva a rămas tot
o singură icoană,
o Schimbare la faţă (fig. 3, 33 x 25,5 cm), al
cărei colorit similar
cu al icoanei precedente ar putea fi un indiciu că au fost executate la date apropiate. Piesa este singura supravieţuitoare
a inventarului artistic ce
a împodobit biserica abandonată la mijlocul veacului trecut, când satul şi-a
schimbat vatra.
De
la Feneş au supravieţuit
trei icoane (fig. 4-6,
32,5 x 23 cm), toate într-o
stare de conservare precară.
Ele ilustrează Botezul, Schimbarea la faţă
şi Intrarea în biserică a Maicii Domnului.
De
la Limba avem o singură icoană, tot într-o stare de conservare precară, de aceea şi atribuirea a fost făcută cu oarecari rezerve. Ea ilustrează Sfânta Treime vechi-testamentară în versiuna Cina de la Mamvri (fig.
7, 37 x 27,5 cm).
Cele
mai multe supravieţuitoare, nouă,
provin dintr-o localitate al cărei nume nu a fost, din păcate, notat în evidenţele Muzeului. Starea de conservare este, de asemenea, foarte critică, dar atribuirea este certă. Temele ilustrate sunt: Intrarea în biserică a Maicii Domnului (fig. 8), Buna Vestire (fig. 9), Naşterea lui Iisus (fig. 10),
Duminica Floriilor (fig. 11), Schimbarea la faţă (fig. 12), Învierea (fig.
13), Înălţarea Domnului (fig. 14), Adormirea Maicii Domnului (fig. 15) şi
Sfânta Treime vechi-testamentară (fig. 16). Dimensiunile sunt de 32,5 x 24,5 cm.
Tot
dintr-o localitate necunoscută, dar ajunsă în colecţiile Mănăstirii
Râmeţ, este o Intrare în biserică a Maicii Domnului cu pictura surprinzător de bine păstrată,
deşi piesa se păstrează doar fragmentar (fig. 17).
Compoziţia se dovedeşte
a fi imaginea fidelă, dar în oglindă,
a unei icoanei similare de la biserica din Galda de Sus, despre care vom vorbi mai
încolo.
În cazul următoarei piese (fig. 18;
76 x 62 cm), cunoaştem localitatea,
Mihalţ, dar, pentru identificarea bisericii de la care provine, de
mare ajutor este subiectul reprezentat: Sfinţii
Apostoli Petru şi
Pavel, hramul bisericii
ortodoxe. Datată
“1798, dechemvrie 20 de zile”,
icoana prezintă cele două personaje în picioare,
ca “stâlpi ai beserecii”, susţinând o impresionantă
machetă a unui lăcaş de cult. Starea
de conservare a piesei este însă critică, pictura fiind aproape cu totul ascunsă privirilor de stratul de murdărie.
De
la Acmariu a rămas doar o fotografie cu uşile împărăteşti
(fig. 19). Ilustrând Buna Vestire, într-un
cadru arhitectonic somptuos, dar folosind
un panou simplu, doar cu margini în relief, această fotografie ridică un uriaş semn de întrebare asupra istoriei unui monument care mai există astăzi doar cu numele. Lăsată în părăsire, vechea biserică de lemn pe cale să
se prăbuşească a fost
mutată în Alba Iulia, dar inventarul său a dispărut aproape cu totul. Concluziile Ioanei Cristache-Panait, care atribuie tot
ce a văzut pictat lui Stan din Răşinari şi unui presupus frate
Filip, ale căror nume
au rezultat din lectura greşită a inscripţiei
de pe epitaf[25],
nu se susţin din mai multe motive. Acum se mai adaugă unul, căci cercetătoarea nu a observat nici individualitatea stilistică a uşilor împărăteşti.
Trecem acum
la propriile noastre neputinţe şi neîmpliniri, din cauza cărora au rămas pe dinafară la cercetările
anterioare alte lucrări ale lui Simon din Bălgrad. Prima lucrare la
care ne oprim, într-o ordine stabilită acum în funcţie
de gradul de deteriorare a icoanelor, este imaginea Pogorârii Sfântului Duh găsită
în biserica de la Întregalde (fig. 20a-b). Cu dimensiunile
de 43,5 x 32, dar cu stratul
de pictură răzuit
într-o proporţie considerabilă, icoana se dovedeşte, la ora actuală, singura contribuţie de acest tip a artistului la înfrumuseţarea
bisericii, alături de pictura absidei altarului şi a peretelui despărţitor dintre aceasta şi naos. Tema, destul de neobişnuită, poate fi un indiciu că piesa a aparţinut şirului icoanelor de praznic, pe care tâmpla nu-l are, deci vor fi fost distribuite
pe pereţii naosului,
care nici el nu a fost niciodată zugrăvit.
Mai
bine păstrate sunt două
icoane prăznicare de
la Geoagiu de Sus, ilustrând
Duminica Floriilor (fig. 21) şi
Adormirea Maicii Domnului (fig.
22), cu dimensiunile de 38 x 29 cm. Datorită folosirii unei anume nuanţe
de verde, specifică lucrărilor mai târzii ale artistului, este de presupus o execuţie a acestor piese – dar şi
a celorlalte icoane din şirul praznicelor care s-au pierdut – pentru iconostasul celei de-a doua biserici a comunităţii, a cărei
construcţie a început în 1784[26],
nu pentru cea veche, pentru care, cum am văzut deja, artistul realizase un rând de icoane împărăteşti în
1779.
Cea mai spectaculoasă descoperire este grupul de patru prăznicare zugrăvite pe ambele feţe pentru biserica din Galda de Sus, pentru care Simon a mai pictat, în 1782, o icoană a Maicii Domnului cu Pruncul, semnalată
deja de publicațiile anterioare[27]
(fig. 23). Aerul special, conferit
de fondul de aur, şi, în general, execuţia impecabilă le
face deosebite printre celelalte icoane cu rosturi similare ale artistului, situându-le, într-o ierarhie valorică, pe locul al treilea, după prăznicarele destinate bisericii
Maieri I din Alba Iulia (1782-1784) şi cele realizate,
la o dată necunoscută,
pentru biserica astăzi ruină de la Bucerdea Vinoasă.
S-au
păstrat următoarele
imagini, grupate câte două: Duminica Floriilor cu Învierea (fig. 24a-b), Schimbarea la faţă cu Adormirea Maicii Domnului (fig. 25a-b), Înălţarea Domnului cu Pogorârea Sfântului Duh (fig. 26a-b) şi Naşterea Maicii Domnului cu Intrarea în biserică a Maicii Domnului (fig. 27a-b).
Cea mai importantă dintre descoperiri este, din păcate, şi cea mai tristă.
Este vorba de iconostasul bisericii din Blaj-Veza, distrus de prăbuşirea bolţii în timpul lucrărilor de restaurare din anul 1978. Icoanele salvate au fost o vreme depozitate
la casa parohială. Două
icoane din registrul
principal, dedicate Sfântului
Nicolae (fig. 28) şi
hramului bisericii, Intrarea în biserică a Maicii Domnului (fig. 29a-b), şi fragmentele salvate din uşile împărăteşti (fig. 30) au fost achiziţionate de Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia. Restul a dispărut[28].
Pentru acest rest au fost descoperite, în arhiva Muzeului
albaiulian, fişele analitice de evidenţă alcătuite în martie-aprilie 1982 de Gelu-Mihai
Hărdălău. Imaginile
care însoţesc aceste fişe sunt foarte preţioase nu numai pentru că păstrează amintirea uneia dintre cele
mai frumoase lucrări a artistului, ci pentru că ele aduc lămuriri
suplimentare la o problemă
veche a istoriei unui alt lăcaş de cult blăjean, biserica aşa-numită a grecilor, pentru care s-a bănuit ca autor al iconostasului mai întâi zugravul
de şcoală brâncovenească
Ştefan de la Ocnele
Mari, atestat la Blaj în
1737[29],
apoi totul a fost pus pe seama artistului anonim care a datat una din icoanele împărăteşti la 1776[30],
iar recent din ansamblu a fost desprinsă partea superioară, cu registrele prăznicarelor, apostolilor, prorocilor şi moleniilor, care a fost atribuită lui Simon Oprovici[31].
Iconostasul de la Veza vine
să confirme ipoteza noastră mai veche despre
colaborarea lui Simon cu sculptorul Ion din Ţara Românească, semnatar al cadrului arhitectural al iconostasului bisericii grecilor din Blaj, care se dovedeşte
a fi şi autorul celui de la biserica din Veza. Colaborarea celor doi apropie
şi datele de execuţie a iconostaselor, ca
reper cronologic având semnătura artistului pe icoana Maicii Domnului de la Veza: 1789, mesiţa iunie, 17 zile. Simon din Belgrad.
Din
păcate, singurele fotografii ale iconostasului de dinaintea dezastrului sunt cele publicate de Gelu-Mihai Hărdălău
în 1983, la o calitate grafică după putinţele vremurilor de atunci[32].
Ele sunt însă ilustrative atât pentru observarea similitudinilor, cât şi a diferenţelor de
decor sculptural dintre cele
două iconostase, iar pentru extrapolarea
semnăturii pictorului
de la Veza şi asupra iconostasului de la biserica grecilor din Blaj sunt ilustrative imaginile selectate pentru a însoţi acest articol (fig. 31a-f), care surprind
şi ele diferenţele în ceea ce priveşte
gestica şi organizarea compoziţiilor, dar şi caracteristicile
inconfundabile ale stilului
lui Simon, modernitatea tuşelor sale când e vorba de redarea volumetriei şi umbrele atât de personale cu care îşi individualizează fizionomiile.
Îmbogăţirea creaţiei
cunoscute a unui artist din
secolul al XVIII-lea cu aproape
40 de piese nu se întâmplă,
cu siguranţă, prea
des. Nu este însă un eveniment decât în măsura în care aduce contribuţii
biografice spectaculoase, ceea ce nu se poate
spune despre noutăţile discutate aici, care nu sunt nici măcar semnate sau datate. Astfel,
deşi au un rol cantitativ indiscutabil, ele nu fac decât să confirme, încă o dată, că s-a lucrat mult şi s-a pierdut enorm. Să nu minimalizăm, totuşi, lucrurile, căci icoanele intrate acum în
circuitul ştiinţific,
aproape toate aparţinând grupului ce ilustrează sărbătorile, având deci compoziţii complicate,
cu personaje numeroase, ne oferă o imagine mai clară asupra repertoriului pictorului, despre care avem tot mai multe motive să bănuim că a beneficiat de un stagiu de formare într-un spaţiu profund impregnat de arta Occidentului. Acestei ucenicii nu îi putem încă
stabili nici măcar direcţia, deşi cele mai multe indicii
conduc spre Ucraina, de unde poate vin modelele şi unele modalităţi
de exprimare plastică noi încă pentru
mediul românesc. Ele se regăsesc însă şi la alţi artişti transilvăneni contemporani lui Simon, la unii chiar în proporţie
mai mare, dar nici formaţia acelora nu este îndeajuns de lămurită pentru a întrevedea portiţele prin care au pătruns schimbările. Nu
mai este valabilă nici presupunerea că Simon şi-a accentuat caracterul occidental al prestaţiei
artistice prin colaborarea cu astfel de artişti, între care numele cele mai
sonore sunt cele ale lui Gheorghe fiul lui Iacov şi
Simion Silaghi-Sălăgeanu.
Operele pe care le-am considerat
cele mai acuzabile de influenţe baroce s-au dovedit a nu fi creaţiile sale şi o relaţie directă cu cei doi, deşi rămâne în continuare de bănuit, nu a putut fi încă demonstrată. Singura experienţă de acest
gen, dar fără repercusiuni asupra creaţiei, este întâlnirea cu Stan Zugravul din Răşinari, în timpul când bătrânul
artist picta biserica de la
Mesentea (1781-1782). Argumentul
este regăsirea numelui lui Simon în pisania-pomelnic de la proscomidiar, unde Stan a consemnat numele membrilor familiei sale, iar la sfârşit l-a adăugat şi pe cel al ostenitorului la execuţia icoanei împărăteşti a Maicii
Domnului cu Pruncul, unica supravieţuitoare din contribuţia
lui Simon la împodobirea acestui lăcaş (fig.
32). Colaborarea a continuat
la Galda de Sus, în 1782, unde ambii artişti
au icoane semnate şi datate. Dar pentru o influenţă reciprocă era prea târziu, poate cel
mult pentru un schimb de modele, deşi nici pentru asta nu au rămas dovezi.
Totuşi, înrâurirea
artei ucrainene asupra lui Simon pare să se fi produs în reprize, iar
ultimele reverberaţii
nu mai pot fi puse pe seama anilor de ucenicie, mult prea îndepărtaţi, ci doar pe contactul cu modele noi şi
cu colegi de breaslă
care să i le furnizeze, deşi ei înşişi nu s-au arătat interesaţi de ele. Ne referim aici la grafia cu dublu „i” a numelui
lui Iisus, un detaliu aparent fără importanţă,
dar cu o prezenţă
cu atât mai insolită cu cât, în arta românească
transilvăneană, el va
face carieră abia în a doua jumătate
a secolului al XIX-lea. La Simon Oprovici
această formulă
de indicare era cunoscută
până acum din două lucrări: icoana împărătească
a Mântuitorului datată
1783, zugrăvită pentru
“biserica grecilor” din
Alba Iulia[33] (fig.
33), şi cea din registrul apostolilor de pe iconostasul “bisericii grecilor” din Blaj, databil între 1788-1790[34]
(fig. 34). Ea apare şi în icoana
similară a iconostasului
de la Veza, datat 1789, semn că, deşi
cronologic lucrurile nu se schimbă, cantitativ au putut avea o pondere
mai mare. Ce relevanţă
a avut asupra privitorilor şi dacă s-a sesizat cineva că numele Mântuitorului a fost scris diferit
sunt întrebări inutile, din moment ce a durat atât
de mult până la încetăţenirea formulei.
Dar folosirea ei de către Simon denotă o atenţie specială pentru arta ruso-ucraineană
şi constituie o dovadă certă a influenţelor resimţite,
într-un context care se încăpăţânează
să-şi păstreze
misterul.
Fig. 1. Arhanghelul Mihail, icoană de la Mănăşturu
Românesc (jud. Cluj), colecţia Arhiepiscopiei Ortodoxe a Clujului
Fig. 2. Naşterea Maicii Domnului, icoană de la Ciugud (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 3. Schimbare la faţă, icoană de la Craiva (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 4. Botezul Domnului, icoană de la Feneș (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 5. Schimbarea la faţă, icoană de la Feneș (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 6. Intrarea în biserică
a Maicii Domnului, icoană de la Feneș (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 7. Cina de la Mamvri, icoană de la Limba (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 8. Intrarea în biserică
a Maicii Domnului, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 9. Buna Vestire, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 10. Naşterea lui Iisus, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 11. Duminica Floriilor, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 12. Schimbarea la faţă, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 13. Învierea Domnului, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 14. Înălţarea Domnului, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 15. Adormirea Maicii Domnului, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 16. Cina de la Mamvri, icoană cu proveniența necunoscută, colecția
Museikon
Fig. 17. Intrarea în biserică a Maicii Domnului, icoană cu proveniența necunoscută,
colecţia Mănăstirii
Râmeţ.
Fig. 18. Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel,
icoană de la Mihalț
(jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 19. Ușile
împărătești ale iconostasului
bisericii din Acmariu (jud. Alba), foto arhiva Muzeului Naţional al Unirii, Alba Iulia
Fig. 20a. Pogorârea Sfântului Duh, icoană de
la Întregalde (jud. Alba)
Fig. 20b. Pogorârea Sfântului Duh, icoană de
la Întregalde (jud. Alba), detaliu
Fig. 21. Duminica Floriilor, icoană de la Geoagiu de Sus
(jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 22. Adormirea Maicii Domnului, icoană de la Geoagiu de Sus
(jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 23. Maica Domnului cu Pruncul, icoană
de la Galda de Sus (jud.
Alba), colecția Museikon
Fig. 24a-b. Duminica Floriilor / Învierea, icoană de la Galda
de Sus (jud. Alba), pictată
pe ambele fețe
Fig. 25a-b. Schimbarea la faţă / Adormirea Maicii Domnului, icoană de
la Galda de Sus (jud. Alba),
pictată pe ambele fețe
Fig. 26a-b. Înălţarea Domnului / Pogorârea Sfântului Duh, icoană de la Galda
de Sus (jud. Alba), pictată
pe ambele fețe
Fig. 27a-b. Naşterea Maicii Domnului
/ Intrarea în biserică a Maicii Domnului, icoană de la Galda de Sus (jud. Alba), pictată pe ambele fețe
Fig. 28. Sfântul Nicolae, icoană
de la Blaj-Veza (jud.
Alba), colecția Museikon
Fig. 29a-b. Intrarea în biserică
a Maicii Domnului, icoană de la Blaj-Veza (jud. Alba), înainte și după restaurare, colecția
Museikon
Fig. 30. Ușile
împărătești ale iconostasului
bisericii din Blaj-Veza (jud. Alba), colecția
Museikon
Fig. 31a-d. Icoane
prăznicare din iconostasul
bisericii din Blaj-Veza (jud. Alba), foto arhiva Muzeului Naţional al Unirii, Alba Iulia
Fig. 31e-f. Icoane ale apostolilor
din iconostasul
bisericii din Blaj-Veza (jud. Alba), foto arhiva Muzeului Naţional al Unirii, Alba
Iulia
Fig. 32. Maica Domnului
cu Pruncul, icoană
de la Mesentea (jud. Alba)
Fig. 33. Iisus Hristos
Învățător, icoană
din „biserica grecilor”,
Alba Iulia
Fig. 34. Iisus Hristos,
detaliu din registrul apostolilor, iconostasul din „biserica grecilor”, Blaj (jud. Alba)
[1] Nicolae Iorga, Scrisori şi inscripţii ardelene şi maramureşene, vol. II, Bucureşti,
1906, p. 38, 106, 147, 192.
[2] Ştefan
Meteş, Zugravii bisericilor româneşti, în Anuarul Comisiunii Monumentelor Istorice, Secţia pentru Transilvania, 1926-1928, Cluj, 1929, p. 120, 128.
[3] Ioana Cristache-Panait, Rolul zugravilor de la sud de Carpaţi în dezvoltarea picturii româneşti din Transilvania (secolul al XVIII-lea – prima jumătate
a secolului al XIX-lea), în
Studii şi Cercetări de Istoria Artei, tom 31, 1984, p. 87; eadem, Biserici de lemn monumente istorice din Episcopia Alba Iuliei, mărturii de continuitate şi creaţie românească,
Alba Iulia, 1987, p. 43, 78, 79, 80, 81, 86, 87, 114, 122.
[4] Gelu-Mihai
Hărdălău, Zugravii din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea în judeţul Alba, în Apulum, XIX,
1981, p. 402-403; idem, Simion Zugravul din Bălgrad, în Apulum, XX, 1982,
p. 365-375; idem, Icoane pe sticlă şi
lemn în colecţia
Episcopiei Ortodoxe de Alba
Iulia, în Îndrumător
Pastoral, VII, 1983, p. 59.
[5] Marius Porumb, Dicţionar de pictură veche românească din Transilvania.
Sec. XIII-XVIII, Bucureşti, 1998, p. 16, 22,
132, 136, 179, 195, 238, 244, 275, 292, 347, 412, 453; idem, Un veac
de pictură românească
din Transilvania. Secolul
XVIII, Bucureşti, 2003, p. 129.
[6] Ana Dumitran,
Elena-Daniela Cucui, Simon Bălgrădeanul, Alba Iulia,
2009.
[7] Expoziţia
a fost deschisă la Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia, în perioada 3 iunie – 2 august 2009.
[8] Constantin Bălan, Inscripţii medievale şi din epoca modernă a României. Judeţul istoric Vâlcea (sec. XIV – 1848),
Bucureşti, 2005, p. 343.
[9] Andrei Pănoiu, Pictura votivă din nordul Olteniei, Bucureşti,
1968, p. 29, nota 15.
[10] În
1754 preotul Iacov din Răşinari era cununat de
“dascalul Grigorie zugravul Ranitie” (N. Iorga, op. cit.,
p. 155), iar Stan Zugravul
din Răşinari nota pe un xilogravură
ce ilustra plângerea icoanei din capela palatului episcopal din
Blaj la moartea lui Petru Pavel Aron că “aceasta este sfânta
tâmplă de la Episcopia
Blajului, zugrăvită
de dascălu Grigorie Hranite” (M. Porumb, Un veac de pictură, p. 49).
[11] C. Bălan,
op. cit., passim.
[12] M. Porumb,
Dicţionar,
p. 275; Ana Dumitran, Elena Cucui,
op. cit., p. 84, cat. nr. 80.
[13] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 85, cat. nr. 81.
[14] G. M. Hărdălău, Simion Zugravul din Bălgrad,
p. 370 (cu lectura datei 31
iunie), p. 373, fig. 10/e (desen).
Vezi şi M. Porumb, Dicţionar, p. 275.
[15] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 118, cat. nr. 164.
[16] Ibidem, p. 117, cat. nr. 162.
[17] Pentru
ilustraţie, cu excepţia
Sebeşului, vezi Ana Dumitran, Elena Cucui, op. cit., p. 39-137. Pentru
icoana de la Sebeş vezi Ana Dumitran, Zugravul Simon Bălgrădeanul
la Sebeş, în Terra Sebus,
1, 2009, p. 252-253, 255, fig. 1.
[18] Subliniem,
în urma descoperirii
documentelor referitoare la
transferul bisericii în discuţie la Berghin, că este vorba de biserica
din Gârbova de Jos, nu din Gârbova
de Sus, cum este prezentată
în literatura istorică (vezi Ioana Cristache-Panait, Biserici de lemn, p. 52 (la p. 39, locaţia
este cea corectă); Ana Dumitran, Elena
Cucui, op. cit.,
p. 24-25)
[19] Corectăm,
cu acest prilej, atribuirea icoanei de hram, a Sfântului Prooroc Ilie, care, la o privire mai atentă,
s-a dovedit a fi opera lui
Gheorghe fiul lui Iacov.
[20] Corectăm,
de asemenea, atribuirea icoanei împărăteşti
a lui Iisus, care şi ea s-a dovedit a fi opera
lui Gheorghe fiul lui Iacov. Pe seama
lui Simon rămâne doar icoana Maicii
Domnului.
[21] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 94, cat. nr. 102.
[22] Ibidem, p. 117, cat. nr. 162.
[23] Pentru
ilustraţie vezi Marius
Porumb, Biserica arhiepiscopală din Feleac, ctitoria lui Ştefan
cel Mare, Cluj-Napoca, 2003, pl. 19. Vezi şi idem, Dicţionar,
p. 126, fig. din dreapta, sus, p. 266, fig. din stânga, sus, unde atribuirea îl vizează
pe Nistor din Feleac.
[24] M. Porumb,
Biserica arhiepiscopală
din Feleac, p. 30-32, pl. 14-18.
[25] Ioana Cristache-Panait, Biserici de lemn, p. 58-59. Pentru lectura corectă a inscripţiei de pe epitaf vezi Ana Dumitran, Elena-Daniela Cucui, Saveta-Florica Pop, Elena Mihu, Iacov Zugravul, Alba Iulia, 2010, p. 71, nota 139.
[26] Susana Andea, Avram Andea, Date noi privind bisericile din Geoagiu de Sus în secolul al XVIII-lea, în Ars Transsilvaniae,
III, 1993, p. 179, 182.
[27] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 96, cat. nr. 105.
[28] Pentru
icoanele din registrul
principal vezi G. M. Hărdălău,
Simion Zugravul din Bălgrad, p. 368-369, fig. 3-6. Pentru
ilustraţia color a pieselor
achiziţionate de Muzeul
albaiulian vezi Ana Dumitran, Elena Cucui, op. cit., p. 100-101.
[29] Ioana Cristache-Panait, Un zugrav din Ţara Românească în Transilvania în prima jumătate a secolului al
XVIII-lea, în Studii şi Cercetări
de Istoria Artei, tom
16, nr. 2, 1969, p. 326.
[30] Marius Porumb, Ştefan Zugravul de la Ocnele Mari, în Acta Musei Napocensis, IV, 1977,
p. 401.
[31] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 27-28, cu ilustraţie la p. 120-127.
[32] G. M. Hărdălău, Simion Zugravul din Bălgrad,
p. 371, fig. 7-8.
[33] Ana Dumitran,
Elena Cucui, op.
cit., p. 99, cat. nr. 112.
[34] Ibidem, p. 124, cat. nr.
180.