Despre ,,arginturile“ vel vornicului
Şerban Cantacuzino
Dr. Carmen Tănăsoiu
Muzeul Național de Artă al
României (RO)
Boierul Şerban II Cantacuzino
a făcut parte din familia Cantacuzinilor munteni, descinzând pe linie
maternă din voievodul Radu Șerban, domnul Țării
Românești (1601, 1602-1611; fost paharnic în timpul lui Mihai Viteazul
și cel mai bogat boier al țării). Astfel, Elina, fiica cea
mică a lui Radu Șerban, căsătorită cu cel care avea
să devină marele postelnic Constantin I Cantacuzino, a avut patru
copii – Drăghici (mare spătar), Șerban Cantacuzino (viitorul
domnitor, între 1679-1688), Matei (agă) și Stanca (viitoarea
soție a lui Constantin Brâncoveanu).
Șerban II
Cantacuzino, fiul cel mai mare al spătarului Drăghici era, prin
urmare, nepot al doamnei Elina și al postelnicului Constantin Cantacuzino
și strănepot al domnitorului Radu Șerban; a fost botezat cu
numele Șerban de către unchiul său dinspre tată, viitorul
domn Șerban Cantacuzino, cu care nu trebuie confundat. Și-a început
cariera în timpul acestui unchi și a urcat treptele dregătoriilor din
sfatul domnesc în domnia vărului său Constantin Brâncoveanu
(1689-1714): mare comis (1692-1696,
trimis în solie la Constantinopol), mare paharnic (1700-1703) şi mare
vornic, între 1 septembrie 1706 şi 18 iunie 1709, când a fost destituit[1].
A fost nu numai un mare
dregător al lui Constantin Brâncoveanu, ci și un însemnat sfetnic
și colaborator; figura sa se regăsește și în romanul
domnitorului și cărturarului moldovean Dimitirie Cantemir Istoria ieroglifică, personificat drept
balaban. De asemenea, Șerban II Cantacuzino mai este cunoscut
și cu numele Măgureanul, deoarece avea reședința la
Măgureni, moștenită probabil de la tatăl său[2].
Studiul de față
aduce în atenție câteva obiecte (aflate azi în patrimoniul Muzeului Național
de Artă al României), pe care vornicul Șerban Cantacuzino le-a donat
mănăstirilor Comana, Hurezi și altor câtorva, de care era legat
prin relații de ctitorire și de familie: talerul de Augsburg, cu
inscripție privind un fapt istoric; lacrimariul de la Comana, din
mormântul fiicei sale; chivotul venețian, de formă cilindrică de
la Comana; engolpionul de la Hurezi; câteva talere, devenite anafornițe
prin inscripția de danie, pentru mănăstiri-ctitorii cantacuzine
și brâncovenești.
Cercetarea de
față a urmărit: să pună în valoare momentele istorice
și contextul acestor donații, precum și legătura dintre
ele; stabilirea unor date istorice privind viața vornicului Șerban
Cantacuzino (prin coroborarea cu un manuscris miscelaneu de la Biblioteca
Academiei Române); identificarea atelierelor și meșterilor care au lucrat
aceste obiecte; propunerea unor ipoteze privind modelul chivotului de
formă cilindrică de la Comana (foarte asemănător cu cel
dăruit la Hurezi de egumenul Mitrofan, în aceiași ani) – originea
acestor două chivote cu formă neobișnuită pentru
spațiul românesc, simbolica lor în contextul sintezei artistice
românești din epoca respectivă precum și ca expresii ale unui
proiect politic al curții domnești.
Primul dintre obiectele
prezentate în acest studiu este un taler
a cărui inscripţie consemnează în câteva cuvinte mai multe fapte
istorice. Talerul a fost lucrat într-un atelier din Augsburg, de către un
argintar CH sau GH (conform celor două mărci/poansoane, de oraș
și de meșter, de pe margine) și este datat printr-una din
inscripții în 1696[3].
Talerul are o bordură
lată, hexagonală, decorată cu flori stilizate – lalele, narcise
şi bujori – şi mijlocul adâncit, purtând o rozetă. Pe mijlocul
talerului se află următoarea inscripţie cu chirilice în limba
română: † S-au cumpărat de la
turci trecând înpărăţia pren ţară întorcându-se de la
oaste, bătând puţintică oaste nemţească şi s-au
dat de pomeană sf(i)ntii mănăstiri Mărgineanii de osfeştanie
şi de colivă pentru sufletul părinţilor miei Drăghici
Kant(acuzin) biv vel spătar i Păuna şi soţului mieu, /
Mariei carea pristăvindu-se la v(ă) lea(t) 7204 [1696], gen(arie), 5
zili, den facerea fie-sa, fiind soţul ei dus la Ţarigrad, Şerban
Cant[acuzino], vel com(is)[4].
Pe bordură, o stemă a Transilvaniei, din timpul domniei unui membru
al familiei Rackoczi, cu inscripţia: F(ranciscus) * R(akoczi) * D(ei) * G(ratia) * E(lectus) *
P(rinceps) * T(ransylvaniae) * P(artium) * R(egni) * H(ungariae) * D(ominus)
& C(omes) * S(iculorum).
Aşa cum spune şi inscripţia,
Drăghici spătarul și Păuna, soția sa, fiica marelui
spătar Dicu Buicescu, rudă cu Matei Basarab, au fost
părinţii vornicului. Totodată, Maria, fiica marelui vornic
Ghinea Rustea-Văleanu, cea care a murit la 5 ianuarie 1696,
la naşterea fiicei sale Maria, a fost prima soţie a vornicului
Șerban II Cantacuzino.
Mănăstirea Mărgineni, pomenită
în inscripţie ca loc de danie, a fost ctitorită în ultimul sfert al
secolului al XVI-lea[5], iar după restaurarea
făcută de către postelnicul Constantin I Cantacuzino (bunicul
lui Șerban) în jurul anul 1650, devine una din cele mai mari vetre ale
acestei ramuri a Cantacuzinilor; aici îşi va adăposti stolnicul
Constantin Cantacuzino celebra sa bibliotecă câţiva zeci de ani mai
târziu. Prin urmare, intime legături de familie, îl determină pe vornicul
Şerban II Cantacuzino să facă o danie în memoria
părinţilor săi și a soției sale tocmai la această
mănăstire.
Inscripția de pe mijlocul talerului stă
mărturie asupra faptului că, în calitate de mare comis, Șerban
II Cantacuzino fusese trimis de către domnitorul Constantin Brâncoveanu în
solie la Constantinopol/ Istanbul[6],
iar la întoarcere de la Înalta Poartă, de unde ,,s-au cumpărat de la
turci” talerul, se întâmplă ca soția sa Maria să moară la
nașterea fiicei sale.
Stema Transilvaniei aflată pe bordura talerului pare să aibă
legătură cu un episod din istoria relațiilor dintre Țara
Românească și Transilvania. În contextul luptelor pentru hegemonie în
zonă, dintre Imperiul Habsburgic şi cel Otoman, domnitorul
Șerban Cantacuzino trimisese încă în anul 1688 o solie de pace
și alianță la Viena, solie menținută mai apoi și
de Constantin Brâncoveanu, ale cărui relații cu habsburgii s-au
desfăşurat într-un sens general ascendent. Cu toate acestea, în anii
1689-1690, Constantin Brâncoveanu s-a amestecat în mişcarea curuţilor
(haiduci unguri), susţinându-l pe Emeric Tököly pe tronul Transilvaniei
şi luptând alături de turci împotriva Casei de Austria. Lupta
decisivă s-a dat la Zărneşti (aprilie 1690) şi, în urma ei,
Emeric Tököly a devenit principe al Transilvaniei pentru câteva luni. Francisc
Rackoczi (I)(1645-1676), a cărui monogramă surmontează stema, a
fost fiul principelui Transilvaniei Gheorghe Rackoczi II (1648-1660) și al
Sophiei Báthory și a fost asociat la domnie de către tatăl
său, fiind confirmat ca principe de
către Dieta Transilvaniei din anul 1652 – de aici cuvantul e(lectus).
În urma dezastruoasei campanii poloneze împotriva Imperiului Otoman, din anul
1657, Gheorghe Rackoczi II a fost înlăturat de turci de pe tronul Transilvaniei
(1660) iar fiul Francisc I îl urmează în exil, neapucând să
domnească vreodată şi murind la 30 de ani. Văduva lui
Francisc I, Ilona Zrínyi, s-a remăritat cu Emeric Tököly, cel
susţinut de către Brâncoveanu. Rămân de cercetat condițiile
în care acest taler ar fi putut ajunge la Constantinopol, de unde a fost apoi
(răs)cumpărat de către Șerban II Cantacuzino și pe
care acesta a înscris apoi atât de importanta inscripție, privind moartea
soției sale Maria și donația făcută la
mănăsirea Mărgineni.
Maria a fost înmormântată la
mănăstirea Comana, alături de Drăghici Cantacuzino, socrul
său, care murise în 1667 la Constantinopol și fusese adus în
țară de fiul său Șerban. Tot la Comana mai fusese
înmormântat și un frate al lui Șerban, Constantin Contacuzino, care
murise în 1684. Mănăstirea Comana fusese ctitorită a doua
oară în anii 1588-1589 de către Radu Șerban voievod, pe atunci
mare boier și paharnic al lui Mihai Viteazul. ,,Prin înmormântările
succesive menționate mai sus, se poate constata trecerea Comanei în grija
Cantacuzinilor din ramura Drăghici, biserica, ctitorie domnească,
devenind loc de înhumare al acestora. (...) Drăghici, fiind singurul
dintre copiii Elinei (fiica cea mică a lui Radu Șerban, n.n) îngropat
la Comana, e de presupus că el ca fecior mai mare, va fi primit ca
moștenire ctitoria bunicului său, așa cum obiceiul
pământului o cerea”[7].
O candelă aflată la biserica Sf. Gheorghe Nou din București, iar
acum în muzeul mănăstirii Comana, poartă o inscripție care
atestă înmormântarea Mariei, soția lui Șerban II Cantacuzino la
Comana: ,,Suptu această candelă zace roaba lui Dumnezeu Măria,
soția lui Ș[erban] K[antacuzino] vel comis, la mănăstirea
Comana, hramul Sf Niculae, ghen 5 zile leat 7204 (1696)[8].
Cercetări arheologice ulterioare din anul 1971, au confirmat existența
mormântului și a pietrei funerare păstrată fragmentar a Mariei
Rustea-Văleanu, soția cu care Șerban II Cantacuzino stătuse
11 ani[9].
În legătură cu dispariţia
primei sale soţii, Maria şi a fiicei sale Maria, amintite pe
inscripţia talerului, există în colecţia muzeului un alt obiect.
Este vorba de un lacrimariu. Alături
de mormântul Mariei Rustea-Văleanu ,,a fost dezvelită o criptă
boltită de mici dimensiuni, care adăpostea osemintele unei
fetițe”[10]. Lacrimariul, databil în
jurul anului 1700, provine dintr-un atelier venețian[11].
Lacrimarium, unguentarium
sunt termeni moderni din literatura de specialitate în domeniul arheologiei
pentru mici vase din ceramică sau sticlă suflată, având forme
şi dimensiuni specifice şi funcţii uzuale, cotidiene dar şi
legate de riturile funerare. Unguentariul – termenul cel mai des întâlnit –
desemnează funcţia şi nu forma vasului respectiv, care este
folosit în producţia şi comerţul cu unguente, balsamuri şi
parfumuri, din sec. V-IV î.Hr. şi până în sec.V d.Hr. Despre unguentaria găsite în morminte nu
se ştie dacă erau depuse ca urmare a unei activităţi
votive, devoţionale sau doar îl însoţeau pe cel defunct alături
de alte obiecte personale. În general, acest vas nu face obligatoriu parte din
inventariul unui mormânt, însă au fost găsite morminte al căror
singur conţinut era un unguentariu. Cercetările arheologice actuale
nu determină cu precizie dacă funcţia originară a
unguentariului a fost religioasă pentru ca mai apoi să se laicizeze
în practică sau, dimpotrivă, uzanţa cotidiană a creat-o pe
cea ritualică. Sursele literare menţionează numai funcţia
sacră, religioasă a unguentariului devenit lacrimariu (lacrima – lacrimă), folosit cel mai
des în practica funerară.
Acest lacrimariu a fost găsit în timpul
săpăturilor de la mănăstirea Comana, din anii 1971-1972.
Printre cele 20 de morminte din pronaos, mormântul IV, cel mai bogat, cu
criptă de cărămidă, a fost identificat a fi al fetiţei
boierului Şerban II Cantacuzino Măgureanul. Pe toată
suprafaţa corpului este decorat cu dungi verticale de culoare albă,
specifice pentru sticlăria veneţiană din secolul XVII.
Pe teritoriul Munteniei, cele mai vechi vase de
sticlă din morminte datează din secolul XV, iar în secolul XVI
această practică a aşezării lacrimariilor alături de
cel decedat se generalizează, devenind chiar o modă. Prezenţa
vaselor de sticlă constituie un indiciu clar al poziţiei sociale a
defunctului. Deocamdată, pentru epoca la care ne referim, acest obiecei
este atestat doar în Muntenia. Însă afirmaţia poate fi
contrazisă de cercetări arheologice viitoare în Oltenia şi
Moldova. Cert este că Şerban II Cantacuzino a făcut această
comandă veneţiană. Datarea în jurul anului 1700 se referă
la amplele lucrări de ,,înnoire” a mănăstirii întreprinse de
Șerban II Cantacuzino, care în acei ani era mare paharnic. Conform
pisaniei pe care o așează în anul 1700, el devine al treilea ctitor
al mănăstirii[12].
Aproximativ
în aceiaşi ani, Șerban II Cantacuzino comandă tot la
Veneţia şi tot pentru mănăstirea Comana un chivot datat prin inscripție în 1698-1699[13].
Chivotul este marcat cu poansonul de oraș și alte două poansoane
– marca meşterului ST; marca verificatorului AP - Antonio Poma (1678-1718)[14].
Are o inscripţie gravată cu chirilice în limba română în partea
inferioară: † Acest sfânt
ţiitoriu de sfânta preceştanie iaste făcutu de Şerban
Cantacuzino vel păharnic şi dat la mănăstirea Comana întru
vecinică pomenire şi părinţilor Drăghiciu i Păuna
şi soţiilor Maria i Andriana 7207(1698-1699).
Chivotul
Comanei este aproape identic din punct de vedere formal şi în
privinţa iconografiei, cu un alt chivot dăruit de egumenul Mitrofan
la mănăstirea Cotroceni, datat prin inscripție în anul 1701[15].
Chivotul Cotroceniul a fost lucrat tot într-un atelier venețian și
este marcat cu poansonul orașului și alte două poasoane – marca
verificatorilor Anzolo Castelli și Zuanne Cottini (atestați la 1682 și în
prima jumătate a sec. XVIII). Are o inscripţie gravată în limba greacă
în partea inferioară: Cu cheltuiala
mea, a lui Mitrofan egumenul cinstitei mănăstiri a Adormirii Doamnei
noastre Născătoarei de Dumnezeu, din Cotroceni, s-a făcut acest
artofor şi s-a închinat acestei prefrumoase mănăstiri 17(0)1.
Ambele chivote au aceeași formă cilindrică, se sprijină
pe picioare de forma unor capete de îngeri și sunt împodobite cu câte o
cupolă în formă de bulb, surmontată de o cruce. Sunt decorate cu
nișe dispuse vertical, sub arce duble în acoladă și
despărțite prin coloane duble terminate cu mari frunze de acant. În
fiecare nișă sunt reprezentate figurile întregi ale Apostolilor Petru
și Pavel – pe cele două uși, Sfinți Părinți ai
bisericii, precum și sfinți sau sărbători de hram (Sf.
Serghie și Vah, Adormirea Maicii
Domnului). Astfel, pe chivotul dăruit de vornic la Comana se află
(potrivit inscripțiilor denominative) Sf. Petru și Pavel, Sf. Serghie
și Vah, Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigorie
Teologul, Sf. Athanasie al Alexandriei, Sf. Chiril, Sf. Metodie; iar pe
chivotul de la Cotroceni - Sf. Petru și Pavel, Sf. Serghie și Vah, Sf.
Ioan Gură de Aur, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigorie Teologul, Sf.
Athanasie cel Mare, Adormirea Maicii
Domnului. De altfel, această din urmă scenă constituie
diferența față chivotul Comanei, ea reprezentând hramul
mănăstirii Cotroceni.
Probabil că indicațiile iconografice au venit din partea
comanditarilor din Țara Românească, deoarece în mediul occidental al
Veneției nu avea cum să fie bine cunoscută iconografia unor
sfinți precum Chiril și Metodie sau Serghie și Vah,
obișnuiți pentru mediul românesc încă din secolul XVI. De
asemenea, iconografia scenei Adormirii
Maicii Domnului (pe chivotul Cotroceniului) respectă iconografia folosită
în mediul ortodox, în timp ce, la data respectivă, în mediul artei
venețiene aceasta fusese surclasată în importanță de
iconografia Fecioarei în Glorie / Santa Maria Gloriosa.
Diferențele de decorație dintre cele două chivote lucrate la
o distanță de doi-trei ani sunt mici și se datorează
probabil meșterilor diferiți. Chivotul Comanei beneficiază de o
decorație mai bogată, mai dinamică, mai bine definită
stilistic și formal: cupola sa are un număr aproape dublu de caneluri
în spirală ornate cu bogate ghirlande din frunze de acant; crucea din vârf
e dublă; friza de fleuroni care delimitează corpul chivotului de
cupolă este alcătuită pe piesa de la Comana dintr-un șir
somptuos de frunze de laur, în timp ce pe piesa de la Cotroceni se află o
ghirlandă cu frunze care include ciorchini de struguri și alte
fructe. Și nu în ultimul rând, chivotul Comanei a fost lucrat în argintul ciocănit cu un relief înalt
și ferm trasat, iar cel al Cotroceniului are metalul rotunjit și mai
plat. Evident, poate fi vorba de faptul că primul chivot, cel comandat de
vornic în 1698-1699, a constituit un model pentru cel de-al doilea (așa
cum propune și Victor Simion).
Însă ambele chivote par să aibă un prototip comun,
astăzi necunoscut, căci ele diferă net de toate celelalte
obiecte de acest fel comandate până atunci în Țara Românească
(care au ajuns până la noi). Chivotele cunoscute azi, nu foarte multe – de
la Bistrița, Cotroceni, Hurezi, Snagov, Tismana, etc. – reproduc edificiul
bisericii căreia au fost destinate, de cele mai multe ori atât din punct
de vedere arhitectural, cât și în privința decorației. Pe când
forma cilindrică a celor două chivote aflate în discuție
sugerează modelul ideal al baptisteriului, inclusiv în privința
conceptului iconografic care amintește de figurile celor 12 apostoli din
baptisteriile Ravenei. Această formulă a fost adoptată de argintăria
de cult romano-catolică, în timp ce argintăria liturgică
post-bizantină rămâne fidelă schemelor, formelor și
caracteristicilor bizantine, până către secolul XIX, când adoptă
eventuale caractere naționale. Un alt model pentru prototipul de la care
se inspiră cele două chivote cilindrice ar putea fi Biserica
Sfântului Mormânt/ Biserica Sfintei Învieri (Anastasis) de la Ierusalim[16].
Dintre obiectele de argintărie dăruite de vornicul Șerban II
Cantacuzino, aflate în patrimoniul Muzeului Național de Artă al
României, mai amintim, în ordine cronologică, engolpionul de la Hurezi, datat prin inscripție în anul 1700[17]
și închinat, de asemenea, memoriei părinților și celor
două soții, Maria și Andreiana. De fapt, cea de-a doua
soție a vornicul, Andreiana Fălcoianu, trăia la data acestei
danii făcute mănăstirii Hurezi și îi va supraviețui
lui Șerban II Cantacuzino continuând, după moartea acestuia, actele
de ctitorire și donație începute de el. Engolpionul, care îi
reprezintă pe Sfinții Împărați Constantin și Elena, nu
are nici o marcă de meșter și pare să fi fost lucrat de un
argintar sas, în Transilvania sau chiar la curtea lui Constantin Brâncoveanu,
unde veniseră câțiva orfevri pentru a scăpa de rigorile impuse
de bresle. Engolpionul are inscripția †Închinatu-se-au
sfintei mănăstiri Hurezii, unde iaste hramul Împăraţilor
Costantin şi Elena de Şerban Cantacuzino vel paharnic sinu
Drăghiciu Cantacuzino biv vel spătar şi al Păunii ca
să le fie vecinică pomenire şi soţiilor lui, Andriiana
şi Maria 1700.
Apoi, în anii 1709-1710, sunt datate o serie de talere din argint, cu decorație laică, în stil baroc,
marcate de același meșter ST și de același verificator AP,
care apar pe chivotul de la Comana.
Este vorba de talerul
dăruit în anul 1709 bisericii Sfinții Apostoli Petru și Pavel (Mănăstirea Arhimandritul) din
București[18]. Pe partea
posterioară a acestuia se află inscripţia de danie în limba română,
cu caractere chirilice: †Acest
sf(ă)nt discos de nafură l-[a]u închinat Şerban Cantacuzino
v(e)l vor(nic) şi soţia lui Andriiana sf(i)ntei mănăstiri
[Ar]himandritul, ca să le fie vecinică pomenire; dich(emvrie) 20
d(ni) l(ea)t 7218 [1709]. Talerul circular are mijlocul uşor adâncit,
decorat cu o floare de bujor deschisă şi o bordură lată, pe
care sunt figurate frunze de acant cu flori mari de lalea şi narcise, care
înconjoară patru medalioane. Cele din axul vertical sunt identice şi
reprezintă stema familiei Cantacuzino, acvila bicefală,
însoţită de iniţialele care desemnează numele şi
funcţia donatorului – Ş(erban) d(vornic) C(anta)c(uzino). Medalioanele
din axul orizontal reprezintă o scenă de vânătoare de
păsări, pe un râu, respectiv, un cioban cântând la fluier unor cerbi
aflaţi în atitudine prietenoasă. Este posibilă interpretarea
ambelor scene ca fiind ilustrări ale unor poveşti din literatura
populară de învăţătură.
Celalate
două talere din colecţia muzeului (MNAR inv. 12808/ M 171 și
12809/ M 172) au fost donate de vornic și de soția sa la
mănăstirea Radu Vodă din Bucureşti, respectiv, la
mănăstirea Surpatele[19].
Pe talerul de la Radu Vodă, cele două medalioane orizontale
reprezintă o acvilă ținând în cioc un miel, respectiv, o
pasăre hrănindu-și puiul, care pare a avea morfologia lebedei
și nu pelicanului (vechi simbol creștin), cu care a fost confundată.
Pe talerul de la Surpatele apar două scene de vânătoare cu iepuri
urmăriți de câini.
Mai apare consemnat un taler foarte
asemănător celui de la biserica Sf. Petru și Pavel din
București, donat la mănăstirea de la Râmnicu Sărat,
ctitoria lui Constantin Brâncoveanu şi a lui Mihai Cantacuzino, care se
păstrează în muzeul Epicopiei din Buzău[20].
De
asemenea, mai sunt menţionate în literatura de specialitate încă
două asemenea talere-anaforniţe, astăzi piedute, care fuseseră
donate la biserica Sf. Nicolae Şelari, respectiv, la biserica
Sărindar, ambele din Bucureşti[21].
Toate aceste talere au inscripții de danie
care le dedică uzului religios și consemnează expres
donația pentru bisericile sau mănăstirile amintite. E posibil ca
unele din scenele care decorează medalioane dispuse pe axul orizontal
să fie interpretate în cheie moralizatoare, ca fiind ilustrări ale
unor pasaje din literatura parenetică; însă nu toate scenele pot
corespunde acestei interpretări.
Numai primul taler menționat a fost datat în
1709, celalalte fiind în 1710. În legătură cu această datare
devine necesară discuția asupra morții vornicului Șerban II
Cantacuzino Măgureanul, deoarece,
în lipsa unei pietre funerare, nu se cunoaște cu exactitate locul său
de înmormântare, chiar dacă se poate presupune că aceasta a fost
făcută la mănăstirea Comana.
Cercetări mai vechi și mai noi stabilesc că data morţii
sale este august 1709, dând ca sursă a informaţiei o însemnare pe un
manuscris-miscelaneu de epocă, păstrat la Biblioteca Academiei Române
(ms. rom. 1320). Descrierea manuscrisului, realizată de Gabriel
Ştrempel, îl prezintă ca un miscelaneu databil în a doua
jumătate a secolului al XVIII-lea, care cuprinde mai multe categorii de
însemnări, dintre care notiţe de stare civilă şi
gospodăreşti (f.1r-13v), liste
cuprinzand domnii Ţării Romaneşti, reţete medicale şi
descântece, fragmente de povestiri, ş.a. Manuscrisul se afla în sec. XIX
în biblioteca episcopului Buzăului, Dionisie Romano (1865-1873), fiind
donat Academiei Romane în 1897. Manuscrisul pare să fi fost la origine un
jurnal care a aparţinut unui boier; însemnările amintite de G.
Ştrempel ca „notiţe de stare civilă şi
gospodăreşti”, sunt, de fapt, însemnări personale ale unui
singur autor, privind moartea unor rude ale sale, căsătoria sa,
naşterea copiilor. În ce priveşte autorul acestor însemnări, el
rămane anonim în manuscris. Iorga îl indica, în nota din Istoria
literaturii, ca fiind Şerban, starostele de negustori, un om de
casă al vornicului. Fin de cununie al lui Şerban Cantacuzino [„...şi ne-au cununat naşul meu Şerban
Cantacuzino vel vornic. Insuşi capul dumisale au mersu la biserică
şi cu a dumisale jupaneasă, fiind încă şi cam bolnav de
rinichi”], ginere al unui grec,
Iane Kefala şi cumnat al paharnicului Alexandru, Șerban trebuie
să fi avut o stare socială destul de însemnată, aparţinand,
probabil boierimii mijlocii. Unul dintre copiii săi, o fetiţă,
Maria, a fost botezat de jupaneasa Andreiana, soţia vornicului. Ar fi
vorba de o familie negustorească cu legături greceşti, poate din
zona Prahovei (unde se aflau reşedinţele Cantacuzinilor) sau a
Buzăului. Textul din manuscrisul rom. BAR 1320, care pomeneşte
moartea vornicului Şerban II Cantacuzino se află la f 5 r: „av[gust], leat 7217 (1709): Datu-şi-au
sufletul în mana lui Dumnezeu şi cinstitul şi domnul şi [de]
mare neam şi blagorodnic şi al nostru ca un părinte şi naş,
dumnealui Şerban Cant[acuzino] vel vornic, pentru care mă rog,
Doamne, pomeneşte-l întru împărăţia Ta în vecii vecilor”[22].
Ştim că el fusese destituit din funcţia de mare vornic în 18
iunie 1709 (funcţie pe care o deţinuse din 1 sept. 1706)[23],
iar după 1710, nici o sursă documentară nu îl mai
consemnează ca fiind în viaţă, cu excepția datărilor
pe talerele pomenite și a pisaniei pictate în pridvorul bolniței
mănăstirii Bistrița-Vâlcea. Cunoscând notița din Ms rom.BAR
1320, f 5r, se poate considera că talerele datate în 1710 au constituit
comenzi către meșterul venețian, care au venit însă
după decesul vornicul, daniile fiind împlinite de soția sa,
vorniceasa Andreiana (Fălcoianu). De altfel, în august 1709, Andreiana
începe rezidirea mănăstirii Banu din județul Buzău
(1709-17220, moment în care ar fi putut să doneze
talerul-anaforniță către mănăstirea de la Râmnic.
În ceea ce privește pisania pictată în pridvorul bolniței
Bitriței, aceasta a apărut în
contextul reconstrucției pridvorul în anul 1710 și consemnează: ,,Acest pridvor
zugravitu-s-a din bun gândul dumneaei jupanesei Andrianei vornicesei a
dumnealui Șerban Cantacuzino vel vornic, în zilele luminatului domn Ioan
Constandin B(râncoveanu) Basarab voievod, fiind egumen chir Ștefan
ieromonah, mai 18, 7218. Și zugrav a fost Iosif ieromonahul, Hranite”. Un detaliu
iconografic din tabloul votiv
care îi reprezintă pe vornic şi pe jupanița Andreiana, vine
să sublinieze realitatea morţii lui Şerban la acea vreme: cei
doi apar în simplă atitudine de rugăciune, cu mâinile împreunate pe
piept, detaliu care arată sensul funerar al portretului vornicului
Şerban şi doliul soţiei sale, reprezentată similar unui
portret funerar, şi nu purtând crucea de ctitor, cum era încă destul
de obişnuit în epocă[24].
NOTE
[1] Cf. Stoicescu 1971, p. 144. Vezi și Muscariu
2017, p. 151, nota 175, pp. 229-230.
[2] Așa cum se menționează
și în testamentele rămase de la bunica sa Elina, fiica domnitorului
Radu Șerban și soția postelnicului Constantin I Cantacuzino: ,,[…]
iar doi frați care au fost mai mari,
Drăghici și Șerban .... făcutu-le-au soțul meu
câștig bun, cu care câștig și-au făcut lor osebite sate,
moșii, țigani, case de piatră, unul la Măgureni și
altul la Drăgănești”. Muscariu 2017, p. 150, nota 173.
[3] Inv. MNAR 12806/ M 169; diametru 36 cm,
înălțime 4 cm; argint ciocănit, cizelat, gravat, parţial
aurit.
[4] Elian 1965, pp.614-615, nr. 851.
[5] De la Mărgineni venea Elena Doamna, fiica banului Udriște din
Mărgineni, soția domnitorului Radu Șerban, străbunicul lui
Șerban II Cantacuzino.
[6] Muscariu 2017, p.
151, nota 175.
[7] Muscariu 2017, p.
150.
[8] Muscariu 2017, p.
151, 153, nota 176 și imaginea la planșa xlv.
[9] Muscariu 2017, pp. 153, 232. De asemenea,
la p . 232 este menționat și talerul de argint aurit.
[10] Muscariu 2017, p.
153 și nota 178 și p. 232. De asemenea, la p. 232 este menționat
lacrimariul/ ,,vas de sticlă stilizat”.
[11] Inv. MNAR 105458/ P 921;
sticlă; lungime 9 cm; diametrul bazei 3,5 cm. Vezi Bătrâna, Bătrâna, 1973,
pp. 10-18; Mănucu-Adameşteanu 2005, p. 207, fig. 3/3.
[12] ,,† Această sfântă și
Dumnezeiască mănăstire și Dumnezeiesc lăcaș este
făcut din temelie de cel de demult ce în blagocestive s-au
săvârșit, răposatul Șerban Voevod, care au domnit Țara
Românească, cel adevărat Basarab, la leat 7097 [1588] deci
învechindu-se de multă vremii cât și la stricăciune ajunse-se nu
numai sfânta biseric aci și alte zidiri dinprejur care ajungându până
la nepoții și strănepoții aceluiași răposat Domnu
de mai sus zis, den multă osârdie și pohtă Dumnezeiască
s-au îndemnat cel din strănepoți Șerban Cantacuzino vel pah[arnic],
fiul răposatului Drăghici Cantacuzino vel sp[atar] nepotul
aceluiași răposat Șerban
Voevod dintr-a lui fiică
Ilinca și fecior lui Constantin Cantacuzino vel pos[telnic]. Și s-au
apucat cu multă osteneală și cheltuieli de o au înnoit și
cu lucrul și cu altele înfrumusețând biserica înăuntru cu
înălțarea și zidirea slomului acestuia, precum se vede și
afară dintr-alte ziduri și cu multe arginturi și odoară și
moșii și țigani o au adaos și o au tărit
arătându-se desăvârșit ctitor întru slava lui Dumnezeu și a
celui de minuni făcătoarul marelui Niculae care și hramul iaste
întru veșnica pomenire a lui și a neamului său. 7208 [1700]”.
Muscariu 2017, p. xlii.
[13] Inv. MNAR 14174/ M 1537; argint ciocănit, cizelat, gravat;
înălțime 19,5 cm, diametrul bazei 14,5 cm. Elian 1965, p. 574, nr. 754.
[14] Paolicchi 2015.
[15] Inv. MNAR 113.673/ M 2039; argint ciocănit, cizelat, gravat;
înălțime 19,5 cm, diametrul bazei 14,5 cm. Elian 1965, p. 240, nr. 97.
[16] Paolicchi 2015.
[17] Inv. MNAR.....;
argint cizelat, gravat, aurit; diametru 9 cm. Elian 1965, p. 654, nr. 932.
[18] Inv. MNAR 12807/
M 170; argint ciocănit, cizelat, gravat; diametru 27 cm; Elian 1965, p.
619, nr. 860.
[19] Elian 1965, p.
618, nr. 859 și p. 619, nr. 861.
[20] Valentina-Cristina Sandu, O anaforniță cantacuzină. Comunicarea a apărut
cu sprijin financiar în cadrul proiectului POSDRU/88/1.5/S/47646,
cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
[21] Elian 1965, p.
362-363, nr. 354 și p. 431, nr. 478.
[22] Pentru toată informația din acest paragraf vezi Elisabeta
Negrău 2009, pp. 399-404.
[23] Cf. Stoicescu
1971, p. 144.
[24] Negrău 2009.
ABREVIERI BIBLIOGRAFICE
Bătrâna,
Bătrâna, 1973 – Lia Bătrâna, Adrian Bătrâna, Podoabe din necropola fostei
mănăstiri Comana, în ,,Buletinul Comisiunii Monumentelor Istorice”,
XLII, 1973, 2, pp. 10-18
Elian 1965 – Alexandru Elian,
Constantin Bălan, Haralambie Chircă,
Olimpia Diaconescu, Inscripțiile
medievale ale României. Orașul București, vol. I, 1395-1800,
Editura Academia RSR, Institutul de
Istorie, București, 1965
Mănucu-Adameșteanu 2005 –
Gheorghe Mănucu-Adameșteanu, Vase de
sticlă descoperite în complexe funerare din secolele XV-XIX, în
,,Cercetări arheologice în București, VI”, Muzeul Municipiului
București, București, 2005, pp. 193-246
Muscariu 2017 – Arhimandrit Mihai Muscariu, Mănăstirea
Comana între istorie și legendă, Editura Episcopiei Giurgiului, Giurgiu, 2017
Negrău
2009 – Elisabeta
Negrău, Data
morții vornicului Șerban Cantacuzino, în ,,Arhivele Olteniei”, t.
23 (serie nouă), Craiova, 2009, pp. 399-404
Paolicchi 2015 – Anita Paolicchi, Argenteria veneziana acquistata all’epoca di Constantin Brâncoveanu da Șerban Cantacuzino
II Măgureanu (1685-1710) în ,,Brâncoveanu
300: Epoca brâncovenească la orizontul modernității
românești”, Editura Universității, București,
2015
Stoicescu
1971 – Nicolae Stoicescu, Dicționar
al marilor dregători din Țara Românească și Moldova, sec. XIV
– XVII, Editura Enciclopedică Română, București, 1971
LEGENDELE ILUSTRAȚIILOR
Fig. 1. Taler, 1696 (M 169 DSC
3257)
Fig. 2. Lacrimariu, [1700] (P 921 DSC 2154)
Fig. 3. Chivot, mănăstirea Comana, 1698-1699 (M 1537 DSC 3299)
Fig. 4. Chivot, mănăstirea Cotroceni, 1701 (M 2039 DSC 8069)
Fig. 5. Anaforniță, biserica Sf. Petru și Pavel
(mănăstirea Arhimandritul), 1709 (M 170 DSC 3257)
Fig. 6. Anaforniță, mănăstirea Surpatele, 1710 (M 171
DSC 7000)
Fig. 7. Anaforniță, mănăstirea Radu Vodă, 1710
(M 72 DSC 3328)
Fig. 8. Engolpion,
mănăstirea Hurezi, 1700 (DSC 3297)