Reconstituirea imaginii vechii tâmple a
bisericii ortodoxe din Maierii Sibiului
Ioan Ovidiu Abrudan
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
După un deceniu de la promulgarea
Edictului iozefin de toleranţă religioasă (8 noiembrie 1781) şi
a Rescriptului asupra concivilităţii (22 martie 1781), în anul 1791
s-a zidit în Măierimea Sibiului, cea dinspre Poarta Turnului, biserica
ortodoxă cu hramul „Sf. Evanghelist Luca”, a doua biserică
românească din acel cartier mărginaş al Sibiului, din afara
zidurilor[1],
urmând celei greco-catolice („Biserica dintre brazi”), care fusese
edificată (în faţa Porţii Turnului) între anii 1778, când s-a
aşezat piatra fundamentală, şi 1783, când a fost
sfinţită[2]
(turnul clopotniţă fiind înălţat încă mai târziu, în
1788).
Era totodată cea de-a doua
biserică ortodoxă din Sibiu. Cu doar doi ani în urmă, în 1789,
Stana, văduva lui Hagi Petru Luca, care fusese membru al Companiei
greceşti de negoţ din oraş, ctitorise în suburbia Iozefină
„Biserica din Groapă”. Afectat pesemne grav, în urma celor două mari
cutremure de pământ din 5 aprilie şi 8 decembrie 1793[3],
acel prim lăcaş ortodox de închinare a trebuit să fie demolat
şi reconstruit apoi din temelie, aşa cum se vede astăzi, între
1802-1804, de către ginerele hagiţei, negustorul Hagi Constantin
Popp.
Sursa principala din care s-ar fi
putut afla ştiri despre biserica Maierilor a fost de bună seamă
arhiva care a existat la reşedinţa episcopală din Sibiu, în care
fuseseră înregistrate evenimentele mai semnificative din viaţa
bisericească a românilor sibieni, din perioada celei de-a doua
jumătăţi a secolului al XVIII-lea. Din nefericire, această
colecţie de documente a fost distrusă, atunci când clădirea care
o găzduia a fost devastată în timpul revoluţiei din 1848 şi
apoi incendiată în cursul lunii martie 1849, pe fondul confruntărilor
dintre revoluţionarii maghiari şi armata imperială,
reconstituirea integrală a faptelor relatate în actele mistuite de foc
nemaifiind vreodată posibilă[4].
Aşa se explică de ce
Nicolae Iorga, care a vizitat la începutul secolului trecut vechile biserici
româneşti ale Sibiului, înregistrând inscripţii, documente ori
însemnări notate pe filele cărţilor de ritual pe care le-a aflat
păstrate la aceste monumente, a omis totuşi să se refere şi
la biserica ortodoxă din Maieri.
Nici profesorul Ioan Lupaş nu
a dedicat acestei biserici decât o foarte scurtă notă istorică,
inclusă în studiul său asupra vieţii româneşti din Sibiul
de altădată, fiind însă primul care a reprodus textul pisaniei
existente pe balustrada cafasului[5].
Împrejurările istorice ale
fondării unui lăcaş de închinare pentru credincioşii
ortodocşi din Maieri au fost, în consecinţă, investigate abia
mai târziu, de către profesorul de Teologie de la Sibiu, preotul Teodor
Bodogae. El a alcătuit o primă schiţă monografică
consacrată bisericii, pe temeiul câtorva informaţii referitoare la
locuitorii români, răzleţite prin filele cronicilor săseşti
ale oraşului de pe Cibin[6].
O monografie a parohiei[7] a
fost întocmită şi publicată în 1993 şi de către
preotul Ioan Chioaru, slujitor la altarul bisericii „Sf. Luca”, în perioada
1937-1988, în care însă nu sunt cuprinse date inedite, cel puţin nu
în legătură cu etapa cea mai veche din istoria acestui lăcaş
de închinare.
***
Cercetările istorice despre
care am amintit au evidenţiat condiţia social-economică
precară a românilor măiereni, precum şi dificultăţile
întâmpinate de aceştia în afirmarea identităţii lor etnice
şi religioase, indiferent de confesiunea căreia i-au aparţinut,
în pofida faptului că au constituit dintotdeauna prezenţa cea mai
numeroasă şi mai activă în acest loc, ca lucrători ai
grădinilor şi livezilor împrăştiate printre numeroase
iazuri, dincolo de limita sudică a cetăţii[8].
Aşa cum se consemnează în studiul părintelui Bodogae, „în cursul
secolelor al XV-lea şi al XVI-lea, deşi erau excluşi de la
dreptul de a cumpăra case” în «oraşul de jos» (denumire prin care
este desemnată încă şi astăzi zona urbană care
porneşte de sub zidurile de fortificaţie şi se întinde până
dincolo de râul Cibin) existau câteva sute de suflete. Chiar înainte ca
aşezarea să capete statut de cartier, în cadrul acesteia au fost
conscrise, în anul 1721, 211 familii, majoritatea româneşti, de la care
autorităţile percepeau un impozit funciar în valoare de 1180 florini[9].
Atât timp cât românilor din
Măierime nu le-a fost recunoscut statutul de „rezidenţi definitivi”,
nu le-a fost îngăduită decât o formă rudimentară de
organizare obştească, inclusiv în privinţa vieţii lor religioase.
Cultul liturgic se desfăşura într-o capelă (Bethaus)
amenajată însă în chipul cel mai modest, „fără clopot
şi fără turn”[10].
Aşa reiese din plângerea adresată de măiereni magistratului sas
din Sibiu, în 31 martie 1762, prin care-i arătau cât de
neîncăpătoare ajunsese capela în care se rugau, solicitând din partea
acestuia îngăduinţa de a-şi amenaja un spaţiu, care să
corespundă măcar numărului mare de credincioşi
participanţi la slujbe. Peste câteva luni, în august 1762, măierenii
ortodocşi încheiau o învoială cu un anume G. Fronius, privind
folosirea în scop liturgic a unei încăperi cu o suprafaţă mai
extinsă, pe care acesta acceptase să le-o pună la
dispoziţie în gospodăria sa. Dar faptul că edificiul respectiv
era despărţit prin numai 175 de paşi de biserica uniţilor,
„iar cimitirul era comun celor două parohii româneşti”, a trezit
suspiciuni din partea autorităţilor habsburgice, într-o perioadă
când peste tot în Transilvania se înregistrau masive reveniri ale uniţilor
la ortodoxie[11].
Era evident că obştea
ortodocşilor români de peste Cibin căuta să
depăşească situaţia de provizorat în care se găseau de
prea multă vreme şi să convingă autorităţile
să le dea permisiunea de a-şi construi propriul lăcaş de
închinare. Nu au zăbovit prea mult în aşteptarea răspunsului la
demersul lor, ci au trecut chiar la acţiuni concrete, alcătuind,
începând din anul 1766, un depozit de cărămidă. Totuşi,
autorităţile erau de neînduplecat şi nu doar cu privire la
proiectul bisericii, ci chiar la ideea de-a le îngădui românilor
măiereni să-şi amenajeze spaţiul capelei improvizate într-o
manieră care să exprime mai evident destinaţia liturgică a
acesteia. Din ordinul Guvernatorului Transilvaniei, magistratul Sibiului a
demarat o anchetă, în urma căreia s-a pus în vedere ortodocşilor
că iniţiativa lor de a-şi clădi o biserică era
potrivnică „rânduielior împărăteşti”. Mai mult, aşa
cum consemnează studiul părintelui Teodor Bodogae, „în
şedinţa din 11 august 1766, la raportul lui Kessler, villicul
oraşului (judele local care conducea economia oraşului şi
răspundea de menţinerea ordinii, n.n.),
se decide să se pună în vedere lui G. Fronius ca să instaleze
sobă în camera respectivă (în care fusese amenajată capela
ortodoxă) şi horn pe acoperiş, spre a nu lăsa impresia
că acolo ar fi de fapt o biserică în care (ortodocşii) i-ar
putea atrage pe uniţi. Ordinul guvernatorului Hadik lăsa de
formă să se înţeleagă că dacă ar fi vorba de
aprobare pentru o biserică românească, aceasta s-ar putea da,
eventual (indulgeri posset), în
alt cartier al oraşului”[12].
Condiţiile pentru împlinirea
proiectului de zidire a unei biserici ortodoxe în Maieri s-au întrunit,
aşa cum menţionam la începutul acestui studiu, abia după
promulgarea Edictului imperial de toleranţă religioasă, şi
apoi prin instalarea în Ardeal a episcopului ortodox Ghedeon Nichitici
(1784-1788). Cu siguranţă că doar insistenţele arhiereului
au determinat guvernul transilvănean să soluţioneze favorabil cererea
românilor măiereni din Sibiu, din anul 1787, de a-şi înălţa
o biserică ortodoxă în Măierime, pe „Strada Lungă”, pe
terenul pe care-l achiziţionaseră în 1782 de la acelaşi G.
Fronius, deci chiar acolo unde, vreme de 20 de ani, s-au rugat la
adăpostul modestei capele. Şi tot episcopului Ghedeon i-a revenit
meritul colectării banilor necesari pentru începerea edificării
monumentului, aşezarea pietrei fundamentale a bisericii realizându-se în
anul 1787[13].
Lucrarea de construcţie nu s-a
putut însă împlini imediat, din pricina decesului neaşteptat al
vlădicăi Ghedeon, în 20 noiembrie 1788. Abia după numirea unui
sucesor în scaunul de episcop ortodox pentru românii transilvăneni, în
persoana lui Gherasim Adamovici (1789-1796), a fost posibil ca din
moştenirea rămasă de la defunctul arhiereu, la care s-au
adăugat banii adunaţi printr-o nouă colectă, planul de
edificare să fie dus la bun sfârşit, noua biserică fiind
târnosită în anul 1791[14].
Împrejurarea aceasta a fost
menţionată şi în cuprinsul inscripţiei votive notată,
aşa cum am arătat, pe balustrada cafasului din naos: „În zilele
preaputernicului împăratului Leopold al doilea, împăratului
romanilor, craiului Ungarii, Boemii şi Mare prinţipatului Ardealului
şi altele, Bisearica aceasta în Maerile Sibiului a hramului Sfântului
apostolului Luca s-au zidit din temei din massa şi din banii întru
fericire răposatului D(o)mnului Ghedeon Nichitici episcopului neunit ce au
fost în Ardeal, cu silinţa D(o)mnului Gherasim Adamovici, episcopului
neunit în Ardeal, la anul 1791”.
Primul preot care a slujit la
altarul noii biserici, parohul Ilie Popovici, va ajunge la scurt timp să
ocupe şi funcţia de protopop ortodox al Sibiului, iar
lăcaşul de închinare din Maieri avea să servească o vreme drept
catedrală episcopală, până la momentul în care acest rang i-a
fost acordat Bisericii din Groapă[15].
Vlădica Gherasim Adamovici îşi va pregăti aici locul de
înmormântare. Cripta în care au fost depuse rămăşiţele sale
pămâteşti, după ce a trecut la Domnul, în Duminica Floriilor a
anului 1796, se află situată în naosul bisericii, chiar în dreptul uşilor împărăteşti
de la iconostas.
***
Nu se mai cunoaşte
numele arhitectului care a proiectat biserica „Sf. Luca”. Va fi fost un
austriac, la fel, probabil, ca şi proiectantul angajat în 1786 de
credincioşii parohiei reformate din Sibiu, să conceapă planul
bisericii pe care aceştia au clădit-o pe actuala stradă a
Mitropoliei ori ca şi arhitectul la care a apelat Hagi Constantin Popp,
atunci când a construit Biserica din Groapă. Cele trei edificii de cult
sibiene manifestă din punct de vedere arhitectural o concepţie
similară, în stilul barocului de influenţă vieneză,
caracteristic epocii iozefine.
Edificiul ortodox din Maieri este o
biserică de tip sală, cu absida altarului semicirculară,
nedecroşată, şi cu turn clopotniţă prismatic,
ataşat laturii de vest a clădirii şi încheiat cu un coif
piramidal înalt. Compartimentul absidei a fost separat de navă prin
intermediul unei tâmple zidite, care se înalţă până la limita
bolţii. În planul pe care-l desfăşoară timpanul tâmplei,
şi care secţionează vertical, aşa cum am arătat, bolta
turtită a naosului, în partea acesteia dinspre absidă, prezintă
în centru o deschidere, în forma unei ferestre largi care descrie, la fel ca
şi bolta, conturul unui arc turtit. Cafasul suspendat deasupra pronaosului
e sprijinit pe latura dinspre răsărit de patru stâlpi robuşti
din zidărie, între care se întind arcade turtite.
***
La origine, decorul mural se
desfăşura pe suprafaţa zidită a tâmplei, cel puţin pe
faţa acesteia dinspre navă şi, aşa cum am amintit deja, pe
balustrada cafasului, acolo unde şi în prezent mai pot fi văzute
compoziţii figurative care încadrează pisania poziţionată
în centru, în timp ce alte câteva sunt distribuite într-un al doilea registru,
imediat dedesubtul celui dintâi şi deasupra arcadelor. Scenele de pe cafas
ilustrează episoade evanghelice din Ciclul iconografic al Patimilor
şi Învierii Mântuitorului, după cum urmează: în primul registru
- „Spălarea picioarelor ucenicilor”, „Rugăciunea din Grădina
Ghetsimani”, „Vânzarea Iudei”, „Iisus la Anna”, „Iisus la Caiafa”, „Iisus
înaintea lui Pilat”. Șirul imaginilor, întrerupt prin aşezarea
pisaniei, continuă cu „Batjocorirea lui Iisus”, „Mântuitorul adus înaintea
lui Irod”, „Schingiuirea Domnului”, „Purtarea crucii”, „Răstignirea Domnului”,
„Pogorârea de pe cruce”. Cel de-al doilea registru este dedicat
arătărilor lui Iisus după Învierea Sa – „Arătarea de la
Marea Tiberiadei”, „Cina din Emaus”, „Iisus pe drumul către Emaus”, „Iisus
se arată Mariei Magdalena”„Iisus întâmpinându-le pe femeile mironosiţe în grădina Mormântului”.
***
Cu trecerea vremii, decorul mural
figurativ care existase pe tâmplă s-a deteriorat, la fel ca şi cel
din zona cafasului, peste care s-a aplicat, la un moment dat, un strat de
tencuială şi var.
Intervenţii care au avut ca
scop înnoirea decorului mural existent ori completarea cu picturi a întregului
spaţiu interior al bisericii s-au realizat în mai multe etape. Cea mai
veche, dintre cele care au putut fi documentate, s-a petrecut în anul 1923, din
iniţiativa parohului Romul Bucşa. S-a refăcut atunci integral
pictura originală a iconostasului de către artistul sibian Dimitrie
Kabadaief (1877-1934)[16],
foarte apreciat în epocă de miropolitul Nicolae Bălan, care-l
însărcinase să predea desenul, mai întâi în cadrul Şcolii
normale ortodoxe şi apoi la Academia Teologică „Andreiană”,
încurajându-l totodată să abordeze domeniul picturii
bisericeşti.
Putem preciza în ce a constat
această redecorare datorită unei imagini păstrate în arhiva
parohială, surprinsă de un fotograf în anul 1965, când încă se
mai păstra pe tâmpla bisericii de pe Strada Lungă aranjarea
compoziţiilor iconografice, în maniera pe care o concepuse Kabadaief cu
patru decenii în urmă. În fotografie se poate observa că pictura
murală originală a fost refăcută doar în zona înaltă a
tâmplei, pe timpan şi în registrul superior, corespunzător frizei
apostolilor, în vreme ce pe registrul intermediar, cel al prăznicarelor
şi pe cel de la bază, rezervat icoanelor împărăteşti,
au fost aplicate pe perete tablouri pictate de artist pe pânză ori pe
carton, fiecărui subiect iconografic revenindu-i un panou distinct.
Programul de imagini era inaugurat
prin reprezentarea „Sfintei Treimi”, scena încadrată circular ocupând
poziţia centrală de pe suprafaţa timpanului.
Desfăşurarea frizei cu
apostoli, din registrul superior, era întreruptă, în zona în care se
deschide în peretele tâmplei fereastra arcuită.
Imaginile praznicelor, executate în
maniera unor icoane portative, ocupau pe perete un registrul intermediar. Câte
trei asemenea tablouri, de dimensiuni mai reduse, încadrau un panou central,
pictat pe o suprafaţă mai extinsă şi fiind consacrat
reprezentării „Cinei celei de Taină”. Subiectele prăznicarelor,
atât cât ne mai este permis să le identificăm, din pricina
obstacolelor care maschează, în fotografie, imaginea tâmplei, reprezentau,
în flancul nordic: „Naşterea Domnului” (?), „Întâmpinarea Domnului” (?),
„Botezul Mântuitorului”, iar în cel sudic: „Schimbarea la Faţă”,
„Înălţarea Domnului” (mascată însă aproape în întregime de un
prapor, montat chiar în dreptul tâmplei); „Pogorârea Duhului Sfânt”. Întrerupt
în dreptul deschiderilor celor trei uşi ale iconostasului, registrul de la
bază prezenta seria icoanelor împărăteşti, pictate pe
panouri mari: „Sfântul Ioan Botezătorul”, „Maica Domnului cu Pruncul între
sfinţii Arhangheli”, „Deisis” şi icoana hramului, a Sfântului
Evanghelist Luca.
În cadrul aceleiaşi
fotografii, se poate observa cu destulă claritate, prin deschiderea
uşilor împărăteşti ale iconostasului, un chivot din lemn sculptat
şi poleit, aşezat pe prestol. Obiectul de cult, de curând restaurat,
se numără printre puţinele piese care au alcătuit
înzestrările cele mai vechi ale bisericii.
Ce ar mai fi de remarcat, printre
detaliile pe care ni le furnizează acest document fotografic, sunt cele
două ferestre eliptice, care străpungeau înainte vreme pereţii
de la miazănoapte şi de la miazăzi ai naosului, chiar în dreptul
iconostasului.
O altă intervenţie s-a
efectuat în anul 1938, îndată după instalarea în parohie a preotului
Ioan Chioaru. Lucrările de reparare a pereţilor interiori au
prilejuit atunci scoaterea la lumină, de sub spoiala de var sub care
stăteau ascunse de multă vreme, a fragmentelor din frescă
originală care fusese aplicată pe balustrada cafasului. Ansamblul de
imagini, precum şi pisania bisericii ortodoxe din Maieri nu au fost
însă restaurate decât mult mai târziu, în anul 1970, de către
pictorul Arutin Avachian[17].
Nu am reuşit până acum
să identificăm nimic din documentaţia efectuată de
către pictorul restaurator, necesară avizării unei atari
intervenţii asupra unui bun de patrimoniu, din care ar fi putut să
reiasă starea de conservare a imaginilor, după înlăturarea
tencuielii care le acoperea. Putem însă remarca că maniera în care a
acţionat artistul asupra vechii picturi a presupus evidente şi
extinse intervenţii de reintegrare şi repictare, care fac încă
şi mai problematică identificarea autorului acestui fragment de decor
mural de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, cu totul singular, dacă
ne raportăm la bisericile româneşti ale oraşului.
Dar până la momentul
restaurării porţiunii de frescă de la cafas, s-a întreprins
între anii 1965 şi 1970 şi pictarea integrală a spaţiului
interior din biserică, lucrare care i-a fost încredinţată
pictorului bisericesc Nicolae Stoica. Cu privire la această nouă
etapă din procesul de împodobire a bisericii se cuvine să
semnalăm anumite fapte care s-a petrecut atunci şi care ar putea fi
semnificative, considerate din perspectiva obiectivului pe care ni l-am propus
în acest studiu, şi anume acela de a recupera orice amănunt care ar
putea sluji reconstituirii cât mai fidele a aspectului pe care l-a avut
odinioară biserica din Maieri.
Este vorba mai întâi de refuzul cu
care Nicolae Stoica a răspuns solicitării preotului Ioan Chioaru
şi consiliului parohial de a executa o pictură nouă şi pe
iconostasul bisericii, care, fiind zidit, se preta să primească un
decor mural. Neizbutind să-l înduplece, parohienii s-au mulţumit
să încredinţeze pictarea din nou a catapetesmei lui Ioan
Căzilă, un zugrav localnic, mult mai modest însă, din punct de
vedere al înzestrării artistice, decât era Nicolae Stoica.
Al doilea amănunt care ne-a
atras atenţia, urmărind desfăşurarea evenimentelor de
atunci, aşa cum apar consemnate mai târziu în cronica parohială, se
referă la împrejurarea că pictorul Stoica a zugrăvit bolta
absidei altarului în tempera şi nu în tehnica frescei, pe care a aplicat-o
în restul bisericii. Sunt aspecte care ar putea sugera faptul că Nicolae
Stoica constatase că se mai găseau încă pe iconostas şi
poate chiar şi pe bolta absidei altarului urme din decorul mural original
al bisericii, pe care considerase că se cuvine să le conserve.
***
Picturile
murale care s-au realizat în anii `60 ai secolului trecut au modificat radical
aspectul interior al bisericii din Maieri, singura mărturie
păstrată din decorul original rămânând, în aparenţă,
imaginile conservate pe parapetul tribunei corului, afectate însă şi
acestea în urma restaurării despre care am vorbit.
În cursul ultimului deceniu, prin
stăruinţa actualului paroh al bisericii, profesorul de teologie
Irimie Marga, s-au recuperat totuşi şi alte urme rămase din
trecutul bisericii de pe Strada Lungă. Printre lucrurile uitate de mult în
podul bisericii au fost identificate şi câteva piese din mobilierul
liturgic original, cum sunt uşile împărăteşti, care
fuseseră înlocuite la mijlocul anilor ´60 ai secolului trecut, două
sfeşnice datând de la sfârşitul secolului al XVIII-lea sau de la
începutul celui următor, dar şi o icoană a „Maicii Domnului cu
Pruncul”[18],
care s-a numărat şi aceasta între înzestrările cele mai vechi
ale bisericii. Toate aceste obiecte de patrimoniu şi-au reluat locul în
biserică, după ce au fost restaurate şi cercetate
corespunzător.
Un sprijin esenţial în
reconstituirea imaginii autentice a bisericii din Maieri a venit ca urmare a
descoperirii în Arhiva Facultăţii de Teologie din Sibiu a două
documente fotografice inedite, în care era înregistrat aspectul
lăcaşului de închinare de pe Strada Lungă, atât la exterior cât
şi din interiorul acesteia. Surprinderea imaginilor s-a realizat cu
certitudine anterior anului 1923, când au fost iniţiate primele
modificări despre care am amintit, prin care a fost alterat şi chiar
anulat aspectul original al vechiului monument.
Cele două instantanee
fotografice fuseseră clasate, împreună cu alte reproduceri după
monumente bisericeşti din Transilvania, într-un dosar de documente diverse
care i-au aparţinut mitropolitului Nicolae Bălan. Presupunem că
au fost realizate de profesorul I. D. Ştefănescu, fotograf pasionat
al monumentelor şi ansamblurilor de pictură religioasă pe care
le-a studiat în perioada în care s-a documentat pentru alcătuirea tezei de
doctorat, susţinută şi publicată în mai multe volume,
începând din anul 1928[19].
Este cunoscut că în cursul deceniului ce a urmat Unirii de la 1918
istoricul vechii arte religioase româneşti a cercetat bisericile monumente
istorice ale Transilvaniei, poposind şi pe la cele din ţinutul
Sibiului. E ştiută de asemenea relaţia strânsă, de respect
şi prietenie, precum şi colaborarea îndelungată dintre I. D.
Ştefănescu şi Mitropolitul Nicolae al Ardealului. Mărturii
ale acestei legături se mai găsesc încă şi altele în arhiva
menţionată, reprezentate, pe lângă documente epistolare, şi
prin unele reproduceri din seria instantaneelor surprinse de aparatul
fotografic al profesorului I. D.
Ştefănescu.
Revenind la cele două
fotografii ale bisericii din Maieri, cea mai importantă sub aspectul
valorii documentare este aceea care redă interiorul naosului, şi care
a imortalizat o imagine de ansamblu asupra iconostasului. Tâmpla de zid,
aşa cum a fost surprinsă la momentul fotografierii, era
acoperită integral cu un decor pictat, compoziţiile iconografice
fiind dispuse pe mai multe registre. Doar în intervalele dintre deschiderile
uşilor împărăteşti şi a celor diaconeşti erau
montate icoane portative, zugrăvite pe lemn, încadrate în rame somptuos
ornamentate cu motive sculptate, în aceeaşi manieră în care era
decorat şi crucifixul cu moleniile. Uşile împărăteşti,
la fel ca şi cele două sfeşnice care se pot vedea în imagine,
s-au dovedit că sunt aceleaşi piese, de curând recuperate şi
restaurate, despre care am amintit mai devreme.
Programul iconografic al picturilor
murale compune, aşezate pe registre suprapuse, seria icoanelor praznicale,
friza apostolilor, cu câte două figuri grupate sub arcade trilobate,
imaginile profeţilor pe timpan, încadrate în medalioane ovale, dispuse pe
două rânduri, şi încheindu-se în flancuri cu reprezentările
sfinţilor evanghelişti. Ansamblul culminează, în zona cea mai
înaltă a tâmplei, cu reprezentarea apoteotică a „Încoronării
Sfintei Fecioare”.
Acurateţea reproducerii
fotografice ne-a permis să distingem trăsăturile unui stil
pictural caracteristic şi mai ales inconfundabil, graţie îndeosebi
reprezentărilor celor doisprezece apostoli, ale căror figuri de
dimensiuni mari oferă privirii detalii mai lămurite. Este
aceeaşi manieră artistică pe care am remarcat-o în picturile
care decorează pereţii anumitor biserici din judeţele Sibiu
şi Braşov, datând din aceeaşi perioadă istorică în
care putem presupune că a fost realizat ansamblul mural de pe iconostasul
din Maieri, dar care, spre deosebire de acesta, au răzbit în lupta cu
timpul.
Examinând pe rând aceste ansambluri
de pictură în care am remarcat un stil similar, cel mai apropiat
geografic, în raport cu decorul sibian, se află în biserica ortodoxă
cu hramul „Duminica Floriilor”, din oraşul Avrig (jud. Sibiu). Este
alcătuit din seria icoanelor care ocupă registrele superioare ale
iconostasului, la care se adaugă uşile diaconeşti. O
inscripţie de la baza icoanei „Cinei celei de Taină”, ne
comunică numele autorilor: „Zugrăvitu-s-au această sfântă
catapiteazmă cu ajutoriul lui Dumnezău, făcându-să şi
săpătura lemnului de noi Teodor zugravul i sin ego Sava, la anul 1807
februarie zece zile”.
Itinerarul artistic parcurs de
membrii acestei familii de zugravi transilvăneni a fost reconstituit, în
cea mai mare parte, de preotul şi profesorul
făgărăşean Valeriu Literat, care a identificat, în cursul
anilor 1929 şi 1930, bisericile pictate de aceştia în Ţara
Oltului, stabilind astfel şi care a fost zona lor de provenienţă[20].
În altarul bisericii ortodoxe cu
hramul „Adormirea Maicii Domnului” din satul Veneţia de Jos (com.
Părău, jud. Braşov) se mai poate descifra următoarea
însemnare, notată în dreptul proscomidiarului, care ne face cunoscut
numele celui de-al doilea fiu şi ucenic al zugravului Teodor, tatăl
asociindu-şi fiii la realizarea decorului mural din interiorul bisericii
şi de pe faţadele exterioare ale absidei de răsărit:
„Întemeiatu-s-au, boltitu-s-au şi s-au zugrăvit cu ajutorul lui
Dumnezeu... acest sfânt şi dumnezeiesc oltariu. ... anul 1801 (pomeni)
gospodu Teo(do)r zugravu i sin ego Io(an) i sin Ego (Sa)vu”[21].
În biserica ortodoxă din
Şercăiţa (com. Şinca, jud. Braşov), decorul mural
original a fost compromis prin repictare grosolană, în urmă cu
aproape zece ani. Pisania din pronaos, al cărei text a fost publicat prima
dată de Nicolae Iorga, aminteşte între altele că
„...zugrăvitura... s-au isprăvitu de mine Theodoru Zugravu, la anul
1811”[22].
Aceluiaşi artist i-a atribuit
Valeriu Literat, credem că pe bună dreptate, şi decorul mural,
asemănător cu cel de la Şercăiţa, din biserica veche
de la Ohaba (com. Şinca, jud. Braşov), un sat din apropierea
Şercăiţei[23].
Imaginile din naos şi altar erau la vremea cercetărilor lui Valeriu
Literat, la fel cum sunt şi acum, foarte şterse. Asupra lor nu s-a
făcut încă o intevenţie de restaurare, lăcaşul de
închinare fiind abandonat după zidirea, în primul deceniu al secolului al
XX-lea, a unei noi biserici.
Şi tot Valeriu Literat a
identificat localităţile făgărăşene unde se
găsesc biserici pictate de zugravul Sava din Făgăraş, peste
tot putându-se lesne remarca marca stilului însuşit de la tatăl
său. Lui Sava i-a revenit meritul zugrăvirii (parţial sau în
integralitatea lor) bisericilor din Beclean (1808-1811), Calbor (1813),
Sâmbăta de Jos (1814), Mândra (1821), Făgăraş („Biserica
grecilor”, 1832), Caţa (1845) şi Breaza (1846)[24].
Asemănări cu maniera
picturii executate pe tâmpla bisericii de pe Strada Lungă am putut
constata mai cu seamă la Calbor, unde, în clădirea impozantă, în
schimb extrem de deteriorată sub aspect structural, a bisericii ortodoxe
se mai păstrează zone extinse din decorul mural original. Pe tâmpla
zidită se desfăşoară, în registrul corespunzător
seriei de reprezentări ale praznicelor ori pe cel rezervat frizei
apostolilor, scene compuse similar celor de la Sibiu. La fel ca şi în
cazul părintelui şi maestrului său, pictura zugravului Sava din
Făgăraş se remarcă prin aspectul barocizant pe care-l
determină maniera caracteristică de a reprezenta figurile drapate în
atitudini cât mai naturale. Atât Teodor, cât şi Sava îşi propun
să evite stilul auster pe care l-ar impune convenţia
iconografică în reprezentarea celor doisprezece apostoli, căutând
să confere figurilor puternic individualizate expresivitatea unor
autentice portrete. Efectul cel mai spectaculos decurge însă din
ţinuta elegantă, chiar sofisticată, a celor doisprezece
bărbaţi, înveşmântaţi cu tunici şi mantii bogat
drapate, în care alternează nuanţe cromatice foarte diverse.
Atribuirea
ipotetică a picturilor murale de pe catapeteasma zidită a bisericii
Maierilor din Sibiu, în felul în care apăreau acestea în vechea imagine
fotografică, zugravului făgărăşean Teodor, secondat
prosibil şi de cel puţin unul dintre fii săi, precum şi
datarea ansamblului iconografic în jurul anului 1791 lămureşte doar
un aspect într-o chestiune în care persistă încă alte semne de
întrebare.
Rămânea de pildă de aflat
care a fost soarta celor patru icoanele împărăteşti, precum
şi a celorlalte care se mai zăresc în cadru, chiar dacă unele
foarte estompate. Dificultatea investigaţiei consta in principal din
faptul că fotograful care a surprins imaginea catapetesmei şi-a
poziţionat aparatul într-un unghi din care trei dintre icoanele
împărăteşti sunt imposibil de observat, fiind mascate, două
dintre ele, de sfeşnicele aşezate în dreptul lor, o a treia, cea de
hram, aflându-se într-o zonă oarbă determinată de lumina care se
revarsă dinspre fereastra aflată pe peretele alăturat.
Singură icoana împărătească montată în partea
stângă a tâmplei mai permite ochiului să perceapă conturul
câtorva forme, însă destul de vagi şi acestea.
Consultând paginile unui vechi
inventar al obiectelor de patrimoniu pe care le-a deţinut
biserica din Maieri, am aflat înregistrate şi
patru icoane împărăteşti („Iisus Hristos Marele Arhiereu”,
„Maica Domnului cu Pruncul”, „Sfântul Ierarh Nicolae” şi „Sfântul
Evanghelist Luca”), având toate aceleaşi dimensiuni ale panourilor din
lemn pe care au fost zugrăvite (86×61cm).
Această ultimă
menţiune, dar mai ales extrema raritate a situaţiilor în care o
icoană de hram îl reprezintă pe Sfântul Luca, ne-au îndemnat să
explorăm mai stăruitor Colecţia de artă bisericească
de la Centrul mitropolitan din Sibiu, care a ajuns să constitue, începând
de la fondarea acesteia în anul 1897[25] şi
până în prezent, depozitarul câtorva sute de icoane care provin din
vechile lăcaşuri de închinare ale eparhiei. Cu toate că
repertorierea integrală a acestui patrimoniu nu este nici astăzi
realizată, iar indicaţiile despre provenienţa multora dintre
piese s-au pierdut, am avut totuşi şansa să descoperim patru icoane
care să corespundă şi în privinţa dimensiunilor şi sub
aspectul subiectelor reprezentate celor pe care le căutam.
O confirmare deplină a
faptului că aceste patru icoane au aparţinut odinioară bisericii
din Maieri a rezultat din confruntarea vizuală a imaginii Sfântului
Nicolae identificată în colecţia de la Arhiepiscopie, cu reprezentarea
aceluiaşi sfânt ierarh, corespunzătoare icoanei
împărăteşti din stânga iconostasului, singura care se
desluşeşte suficient de clar în cadrul fotografic.
Chiar
afectate de trecerea timpului, aceste patru icoane impresionează încă
prin calitatea artistică excepţională. Un contur delicat descrie
forma prelungă a chipurilor sfinte, învăluite într-o lumină
albă, marmoreeană. Ochii lor se deschid limpezi şi mari sub
fruntea senină, înălţată peste arcul sprâncenelor. Expresia
e firească şi pictorul a ştiut să transmită starea de
spirit şi caracterul deosebit în cazul fiecărei persoane
reprezentate. Însă aceste atitudini şi sentimente subtil diferenţiate
au fost subordonate totuşi preocupării artistului de a le face
să manifeste deopotrivă starea de sfinţenie, de totală
transfigurare. Această trecere a firii spre o condiţie
spiritualizată a fost comunicată în chipul cel mai expresiv prin aranjamentul
sofisticat şi sărbătoresc al veşmintelor, sub ale
căror falduri bogate corporalitatea pare să fi dobândit o nouă
natură.
Aceste particularităţi
ale stilului în care au fost zugrăvite icoanele împărăteşti
ne îndreptăţesc să le atribuim şi pe ele meşterului Teodor
din Făgăraş.
O ultimă
identificare necesară, chiar dacă poate nu tot atât de dificilă,
mai rămânea de făcut cu privire la o altă icoană, care în
fotografia document apărea aşezată în poziţie
verticală, pe analogul din dreptul iconostasului. Îl înfăţişază
pe Mântuitorul binecuvântând şi prezentând în mâna stângă un glob,
simbol al universului restaurat prin preţul jertfei Sale. Căutând în
aceeaşi colecţie a Arhiepiscopiei Sibiului, am putut afla o
icoană care corespunde perfect celei pe care tocmai am descris-o. Poartă
iscălitura cunoscutului pictor originar din Mărginimea Sibiului, Constantin
Georgescu, care a zugrăvit-o în anul 1887. Să mai notăm că
însemnarea are şi o valoare documentară importantă pentru
biografia pictorului născut în 1843, la Poiana Sibiului, despre care se
considera că ar fi murit în anul 1886. Această icoană,
pictată pentru biserica ortodoxă din Maieri, ne îngăduie să
admitem prin urmare că artistul a mai trăit cel puţin
până în 1887.
***
O concluzie se desprinde în urma
celor prezentate în acest studiu şi aceasta oferă măsura în care
apelul la un document fotografic poate servi reconstituirii istorice a unor
fapte din trecut, suplinind caracterul sumar al informaţiilor transmise pe
calea surselor convenţionale.
Mai concret, fotografia pe care am
analizat-o, chiar dacă a fost realizată la peste un secol de la
zidirea şi decorarea interioară a bisericii ortodoxe „Sfântul Luca” din
Maierii Sibiului, când toate din alcătuirea ei păreau marcate de
patina timpului, a surprins ambianţa elevată a unui interior
bisericesc ortodox ornamentat cu rafinament şi discreţie, sugestiv
mai ales pentru gradul de civilizaţie atins de locuitorii români, în cea
mai mare parte oameni săraci, însă harnici şi chivernisitori, ai
„suburbiului de jos”, şi pentru aspiraţiile acestora de a se integra în
societatea urbană a Sibiului.
Identificabile datorită
acestei fotografii, imaginile zugrăvite pe peretele tâmplei ori pe panourile
din lemn aplicate pe aceasta, mărturisesc despre nivelul superior atins în
evoluţia artei româneşti transilvănene de la sfârşitul
secolului al XVIII-lea, graţie unor reprezentanţi, veritabili
maeştri, de felul zugravului Teodor din Făgăraş.
[1] „Pe la 1746,
«măieriştea» de peste Cibin e delimitată într-un cartier aparte.
Bodogae 1981,
p. 17.
[2] Sigerus 1930, p. 40, 41.
[3] Sigerus 1930, p. 42.
[4] Puşcariu 1889, p. 46,
84.
[5] Lupaş 1928, p. 20, 21.
[6] Bodogae 1981, p. 19-21.
[7] Chioaru 1993.
[8] În cursul secolului al
XVIII-lea, majoritatea acestor ferme agricole erau deţinute de patriciatul
săsesc al Sibiului (Dumitrescu-Jippa, Nistor 1976, p. 152), „proprietari de condiţie
socială superioară (familiile Ehremburg) şi oficiul poştal
(Meisterpost), dar şi o curte
Măiereană a spitalului (Spitalmeirhof). Arheologul Petre
Beşliu Munteanu a făcut legătura „între toponimul Spitals
Mayrhoff, românii care lucrau acolo ca slugi şi cartierul locuit de românii
din afara zidului de incintă. Beşliu Munteanu 2012, p. 105, 225; Beşliu
Munteanu 2015, p. 131.
[9] Bodogae 1981, p. 20.
[10] Sigerus 1922-1928, p. 114;
apud, Brusanowski 2007, p. 239, n.
150.
[11] Bodogae 1981, p. 20.
[12] Bodogae 1981, p. 20.
[13] Sigerus 1930,
p. 41.
[14] Chioaru 1993, p. 25.
[15] Statutul acesta s-a
oficializat atunci când lăcaşul de închinare din suburbiul Iosefin a
devenit biserică „patronată de arhiepiscopul Sibiului, în virtutea
decretului imperial nr. 1823 al împăratului Francisc I, urmat la cererea
văduvei Paulina Hagi Constantin Pop şi de dreptul care revenea
Arhiepiscopiei de a manipula averea bisericii, lucru aprobat de Andrei Şaguna
şi de curtea din Viena, în anul 1854. În virtutea acestui lucru, în
Sinodul Arhidiecezei greco-orientale din Transilvania anului 1899, deputatul
mirean Partenie Cosma a cerut ca starea de fapt să fie reglementată inclusiv
prin statutul organic. Soroştineanu 2006, p. 33.
[16] Chioaru 1993, p. 31, 32.
[17] Chioaru 1993, p. 32.
[19] În introducerea primului
volum publicat al tezei de doctorat, I. D. Ştefănescu afirma următoarele:
„...les photographies qui illustrent ce livre et celles qui nous ont servi pour
l’analyse des monuments sont l’oeuvre de nos mains. Ştefănescu 1928,
p. 2.
[20] Literat 1996.
[21] Literat 1996, p. 26.
[22] Iorga 1906, p. 171.
[23] Literat 1996, p. 49.
[24] Literat 1996, p. 215; note
despre activitatea zugravului Sava din Făgăraş şi la
Rustoiu, Băjenaru, Dumitran, Szöcs Fülöp 2008, p. 15-20.
[25] Muzee şi
colecţii 1981, p. 227.
Abrevieri bibliografice:
Abrudan 2015 – Ioan Ovidiu Abrudan, «Un model
inedit de reprezentare a Sfintei Fecioare Maria cu Pruncul în iconografia
româneasca a secolului al XIX-lea», în Apulum: Series
historia & patrimonium, Nr. 52, Alba Iulia, 2015, p. 105-156.
Beşliu Munteanu 2012 –
Petre Beşliu Munteanu, Hermannstädter
Spital und Spitalkirche/ Spitalul şi Biserica Spitalului din Sibiu,
Sibiu, Heidelberg, 2012.
Beşliu Munteanu 2015 –
Petre Beşliu Munteanu, «Mai sus de „Groapa cu lei”: Azilul de Sus şi
curtea Măiereană a spitalului», în Petre Beşliu Munteanu (coordonator), Groapa cu Lei. Istorie şi arheologie/Die Löwengrube. Geschichte und
Archäologie, Editura Honterus,
Sibiu, 2015.
Bodogae 1981 – Teodor Bodogae, «Sibiul,
vatră de vieţuire ortodoxă românească», în Arhiepiscopia Sibiului – pagini de istorie,
Sibiu, 1981.
Brusanowski 2007 – Paul
Brusanowski, Pagini din istoria bisericească
a Sibiului medieval, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca,
2007.
Chioaru 1993 – Ioan Chioaru, Biserica din Maierii Sibiului,
Biblioteca Euphorion, Colecţia Memorialistică, Sibiu, 1993.
Dumitrescu-Jippa, Nistor
1976 – Aurel Dumitrescu-Jippa, Nicolae Nistor, Sibiul şi ţinutul în lumina istoriei, I, Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 1976.
Iorga 1906 – Nicolae Iorga,
Scrisori şi inscripţii ardelene
şi maramureşene, vol II, Inscripţii şi Însemnări,
Bucureşti, 1906.
Literat 1996 – Valeriu
Literat, Biserici vechi româneşti
din Ţara Oltului, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1996.
Lupaş 1928 – Ioan
Lupaş, Sibiul ca centru al
vieţii româneşti din Ardeal, extras din «Anuarul Institutului de
istorie Naţională», vol. V., Cluj, 1928.
Muzee şi colecţii
1981 – «Muzee şi colecţii
muzeistice în Arhiepiscopia Sibiului. Colecţia de la Centrul mitropolitan
Sibiu», în Arhiepiscopia Sibiului –
pagini de istorie, Sibiu, 1981.
Puşcariu 1889 –
Ilarion Puşcariu, «O serie de documente şi date istorice», în Documente pentru limbă şi
istoriă, Tomul IV, Sibiu, Tiparul Tipografiei Archidiecezane, 1889.
Rustoiu, Băjenaru,
Dumitran, Szöcs Fülöp 2008 – Ioana Rustoiu, Elena Băjenaru, Ana Dumitran,
Szöcs Fülöp Károly, ... Prin mine, Ioan
Pop Zugravul, Ed. Altip, Alba Iulia, 2008.
Sigerus 1922-1928 – Emil
Sigerus, Vom alten Hermannstadt, III,
Sibiu, 1922-1928.
Sigerus 1930 – Emil
Sigerus, Chronik der Stadt Hermannstadt.
1100-1929, Sibiu, 1930, traducere în limba română de Beatrice Ungar (Cronica oraşului Sibiu,
110-1929), Ediţia a III-a, Editura
Honterus, Sibiu, 2016.
Soroştineanu 2006 – Valerian
Soroştineanu, «Despre catedrala mitropolitană din Sibiu», în Transilvania, Sibiu, nr. 4/2006.
Ştefănescu 1928 –
I. D. Ştefănescu, L’évolution
de la peinture religieuse en Bucovine et en Moldavie depuis les origines
jusqu’au XIXe siècle, Introduction, Paris, 1928.
EXPLICAŢIA
FIGURILOR:
Fig. 1, 2.
Biserica ortodoxă „Sf. Luca”, Sibiu (aspectul actual)
Fig. 3. Tâmpla
bisericii „Sf. Luca” (aspectul actual)
Fig. 4, 5, 6.
Decorul mural original de pe balustrada cafasului bisericii ortodoxe „Sf.
Luca”.
Fig. 7. Biserica
„Sf. Luca”, pisania.
Fig. 8. Biserica
„Sf. Luca”, uşile împărăteşti.
Fig. 9. Portretul
Episcopului Gherasim Adamovici (1789-1796) (litografie după ün artist
anonim).
Fig. 10. Episcopul
Gherasim Adamovici (portret de un anonim). Provine din casa-muzeu de la
Răşinari care a servit de reşedinţă episcopilor
ortodocşi sârbi ai românilor transilvăneni, în cea de-a doua
jumătate a secoluluila XVIII-lea.
Fig. 11. Biserica
„Sf. Luca”, fotografie de pe la mijlocul secolului trecut.
Fig. 12. Tâmpla
bisericii de pe Strada Lungă, redecorată de pictorul Dimitrie
Kabadaief (1877-1934). Prin arcul ferestrei deschise în peretele tâmplei se
vede un fragment din decorul mural realizat în absida altarului de pictorul
Nicolae Stoica. Fotografie din anul 1965.
Fig. 13. Biserica
„Sf. Luca” de pe Strada Lungă într-o imagine surprinsă de un
fotograf, în primul sau cel de-al doilea deceniu al secolului trecut.
Fig. 14. Tâmpla
bisericii „Sf. Luca” într-o imagine fotografică realizată în primul
sau cel de-al doilea deceniu al secolului trecut.
Fig. 15. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Iisus Hristos Marele Arhiereu”,
icoană împărătească care a decorat tâmpla originală a
bisericii „Sf. Luca” (Colecţia de Artă bisericească a
Arhiepiscopiei Sibiului).
Fig. 16. Zugravul Teodor din Făgăraş
(atribuire), „Iisus Hristos Marele Arhiereu”, detaliu.
Fig. 17. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Maica Domnului cu Pruncul”,
icoană împărătească care a decorat tâmpla originală a
bisericii „Sf. Luca” (Colecţia de Artă bisericească a
Arhiepiscopiei Sibiului).
Fig. 18. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Maica Domnului cu Pruncul”,
detaliu.
Fig. 19. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Sf. Ierarh Nicolae”,
icoană împărătească care a decorat tâmpla originală a
bisericii „Sf. Luca” (Colecţia de Artă bisericească a
Arhiepiscopiei Sibiului).
Fig. 20. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Sf. Ierarh Nicolae”, detaliu.
Fig. 21. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Sf. Evanghelist Luca”,
icoană împărătească (de hram) care a decorat tâmpla
originală a bisericii „Sf. Luca” (Colecţia de Artă
bisericească a Arhiepiscopiei Sibiului).
Fig. 22. Zugravul
Teodor din Făgăraş (atribuire), „Sf. Evanghelist Luca”, detaliu.
Fig. 23.
Constantin Georgescu (1843-1887?), „Iisus Hristos binecuvântând” (1887),
icoană care a aparţinut bisericii „Sf. Luca” (Colecţia de
Artă bisericească a Arhiepiscopiei Sibiului).
Fig. 24, 25, 26.
Zugravii Teodor şi Sava din Făgăraş, iconostasul bisericii
„Duminica Floriilor” din Avrig (1807).
Fig. 27. Zugravii Teodor şi Sava din
Făgăraş, „Proorocul Aaron”, uşă diaconească,
biserica „Duminica Floriilor” din Avrig (1807).
Fig. 28. Zugravii
Teodor şi Sava din Făgăraş, „Melchisedec”, uşă
diaconească, biserica „Duminica Floriilor” din Avrig (1807).
Fig. 29. Zugravul
Teodor şi fiii, Sava şi Ioan, decorul mural al bolţii absidei
bisericii ortodoxe „Adormirea Maicii Domnului” din satul Veneţia de Jos (com.
Părău, jud. Braşov) (1801).
Fig. 30, 31.
Zugravul Sava din Făgăraş, pictura murala din naosul bisericii
ortodoxe din Calbor – registrul prăznicarelor (1813).
Fig. 32, 33, 34.
Zugravul Sava din Făgăraş, pictura murala din naosul bisericii ortodoxe
din Calbor – friza apostolilor (1813).